Ako je suditi po dnevnom redu šeste sjednice Općinskog vijeća Visoko, očekuje nas burna sjednica. Naime, visočki parlamentarci će upravo na ovoj sjednici po prvi puta u svom mandatu imati priliku da ocjenjuj rad javnih preduzeća i ustanova koje djeluju na Općini Visoko, a čiji osnivač Općina. To će lokalni parlamentarci uraditi na osnovu Izvještaja o radu javnih preduzeća i ustanova.
Možda ova tema ne bi izazvala toliku pažnju javnosti i samih vijećnika da reformske snage Općine Visoko na čelu sa agilnom i redizajniranom SDA nisu najavile reforme i u javnim preduzećima i ustanovama. Javnost samo zna da su reforme ovog sektora najavljene, ali ne zna kako i na koji način će javna preduzeća i ustanove biti reformisane odnosno rekonstruirane. Taj plan reformske snage javno nisu iznijele, vjerovatno ga imaju u glavi, ako ne na papiru, obzirom da je karakteristika naših vlasti da idu u reforme, a često puta ne znaju ni gdje idu, jer nemaju unaprijed razrađene i realne planove za provođenje tih reformi. Nadamo se da to neće biti slučaj sa našom Općinom.
Potpaljivanje vatre kada su u pitanju dešavanja oko javnih preduzeća i ustanova započeli su instruisani viječnici SDA koji su na zadnjoj sjednici Općinskog vijeća Visoko dali prijedlog da se pozovu svi članovi nadzornih i upravnih odbora da svoje mandate stave na raspolaganje Općinskom vijeću, a što su drugi članovi reformskih snaga zdušno prihvatili. Ovaj prijedlog SDA je uslijedio onog momenta kad je utvrđeno da svi članovi upravnih i nadzornih odbora nisu baš najlojalniji novoj gardi esdeaovaca, a s druge strane možda je ovo poruka svim nelojalnim članovima upravnih i nadzornih odbora da je bolje da se smjene sami, nego da budu smijenjeni, jer će to sigurni više boljeti.
Prema nezvaničnim informacijama koje cure od pojedinih esdeaovaca, saznajem da se u okviru budeće rekonstrukcije preduzeća i ustanova, osim kadrovske reformore koja je po svemu sudeći najizvjesnija, planira razdvajanje pojedinih preduzeća, te formiranja novih usko specializovanih preduzeća za pojedine djelatnosti, zatim uzimanje određenih prerogativa nekim prduzećima, itd. Posebno će biti interesantno pitanje Visokogasa, koje je po mnogim već izgubljeno, samo što se narodu baca prašina u oči da to nije tako. Kada sam već spomenuo Visokogas, a cijeneći transparentnost nove vlasti, bilo bi svrsihodno da se konačno objasni ovom narodu koji su to stvarni razlozi koji su doveli do gubitka ovog profitabilnog javnog preduzeća, odnosno zašto je Visočki konzorcij koji učestvovao na tenderu za kupovinu Visokogasa eliminisan iz igre ili još bolje zašto je neko uopće išao na prodaju ovog preduzeća?
Kada je u pitanju reorganizacija javnih preduzeća i ustanova koji su jako bitni, za normalno funkcionisanje kako građana, tako i privrednih subjekata na Općini Visoko, stoga bi nephodno bilo saslušati i stavove građana, (ako je do istih nekome stalo) možda putem javne rasprave ili na neki drugi demokratski način, o tome kako u budućnosti vide djelovanje javnih preduzeće i ustanova, i način njihove organizacije.
Isto tako bi i privredni subjekti trebali da se uključe u ove razgovore oko budućeg preustroja javnih preduzeća i ustanova, recimo putem tematske sjednice koja bi se eventualno organizovala sa našim privrednim subjektima. Smatram da su ovo značajni poduhvati, pa iz tih razloga mislim da ne bi bilo demokratski da o tome odlučuju samo stranke ili da budem precizniji pojedinci u tim strankama.
Treba napomenuti da je do sad samo jedan ovdašnji privrednik koji je Visočanima kroz svoje djelovanje na ovom području pokazao da se od prijeratnih firmi koje smo mi Visočani nakon rata pustili da propadaju može napraviti uspješna privredna priča, u jednoj TV emisiji na lokalnoj televiziji reagovao na moguću reorganizaciju javnih preduzeća, te kazao da ista tj. javna preduzeća nisu i ne mogu biti nosilac razvoja privrede Općine Visoko, te da se vlast više treba u ovom teškom trenutku za privredu okrenuti privrednicima koji grcaju u problemima i koji stvaraju stvarnu novu vrijednost. Usput je izrazio sumnju u reformu javnih preduzeća i ustanova, odnosno da se suštinski neće ništa značajnije promijeniti, osim sigurno novih nameta na privredu i građane. Da li ovo mišljenje dijele i ostali privrednici te da li imaju ikakav stav o ovom pitanju ne znam, jer oni uglavnom uredno šute i pune budžet koji neko godina uredno krčmi bez polaganja računa.
Gledajući iz ugla običnog građanina svaka reforma je dobro došla posebno ako će ta reforma imati za rezultat stvaranje ili olakšavanje uslova za život građana, pa je stoga treba i podržati. Interesantno je to, da kad se spomenu bilo kakve promjene u javnim preduzećima i ustanovama kao da ste dirnuli u osinjak. Posebno su interesantni direktori tih preduzeća i ustanova koji kao da su se rodili da budu direktori, pa po svaku cijenu žele da zadrže te pozicije. Oni se ponašaju kao da su ta preduzeća i ustanove njihove privatne prćije, pa ih niko ne smije ni upitati šta to oni tamo rade, a kamoli pokrenuti pitanje njihove smjene i dovođenja nekih novih ljudi, možda sposobnijih i sa boljim idejama. Nije to ništa strašno, svagdje u svijetu je normalno osim kod nas da ljudi u jednom životnom periodu i usponu svoje snage dođu na rukovodeće pozicije u javnom sektoru ili bilo gdje drugo, ali je isto tako normalno da poslije jednog, dva i tri mandata čestito i pošteno ode sa te pozicije, i vrati se na radno mjesto i zadatke sa kojih je došao na tu funkciju, te da nastavi sa radom u skladu sa svojim primarnim obrazovanjem doprinoseći na taj način razvoju tog preduzeće ili ustanove, a samim tim i poboljšanju uslova života građana kao krajnjih konzumenata usluga koje pružaju javna preduzeća ili ustanove.
Uzmite za primjer privatni sektor i napravite komparaciju sa preduzećima sa državnim kapitalom, pa će te vidjeti da vlasnici ili osnivači vrlo često na rukovodeća mjesta u svojim kompanijama imenuju nove mlade ljude, koji su puni elana, ideja i želje za dokazivanjem, te ti ljudi uz pomoć starijih iskusnijih vode kompanije i to vrlo uspješno. Također, jedna od karakteristika privatnih kompanija, je da na čelo privatnih kompanija dolaze ljudi koji nisu ni u kakvim krvnim, stranačkim ili prijateljskim vezama sa vlasnicima, dok s druge strane kod državnih kompanija se isključivo gleda stranačka pripadnost, a ako je to ikako moguće i rodbinska. Ljudi se na odgovornim rukovodećim poslovima troše, pa je sasvim normlano da se poslije izvjesnog vremena umore i zasite tako da ne mogu više dati svoj puni doprinos u radu, te se stoga povlače u savjetodavne vode. Suprtono od navedenog ljudi javnim preduzećima i ustanova imaju aspiracije da na tim položajima ostanu do kraja radnog vijeka ako je to ikako moguće.
Kažu da se djela vrednuju po nijetima. Ako lokalni vlastodršci imaju iskrene nijete, koji su temelj za svaki hairli posao, kad su u pitanju reforme u okviru javnih preduzeća i ja ih podržavam. Međutim, ako naša vlast ima nijet da od jednog preduzeća pravi dva ili više, samo da bi otvorila nova rukovodeća radna mjesta, kao i dobro plaćena mjesta u upravnim i nadzornim odborima, ako vlast ima nijet da svojim istaknutim članovima i finansijerima nameće poslove, pri tome iste uzimajući iz nadležnosti drugih, ili da putem tendera nastave da rastaljuju buđetski novac sa svojim talđijama itd, onda sam naravno protiv toga.
Ova sjednica bi pored navedenog trebala biti interesantna i po tome što bi visočki parlament prema nezvaničnim informacija koje kruže po našim mahala od članova istog, trebao dobiti novi klub vijećnika pod nazivom „Klub omladine i žena“ u čijem sastavu bi trebali biti novi članovi SDA. Ukoliko su ove informacije tačne i ako dođe do formiranja ovog kluba, to bi bila još jedna u nizu političkih novina koju će nam na oskudnoj političkoj sceni Visokog punuditi redizajnirana SDA, tj. po prvi puta će jedna partija u Općinskom vijeću imati svoja dva kluba vijećnika sa različitim imenima.
Šta će biti od svega ostaje da se vidi. U svakom slučaju sretno do narednih lokalnih izbora i čuvajte se.