Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Rusmir Hrvić: Zapošljavamo 3.000 radnika i izvozimo u 27 zemalja

Nekada u brandovima, kao što je to bio slučaj sa prehrambenim industrijama Vispak i Klas, a nekada u znanju i vještinama izvrsne radne snage, kao što je to bio slučaj sa tekstilnim industrijama Napredak iz Tešnja i Borac iz Travnika. Razgovarali smo sa direktorom frime Klas d.d. Sarajevo gospodinom Rusmirom Hrvićem.

KKD: AS Grupacija je pokazala i dokazala da se i u teškim ekonomskim prilikama u BiH ipak može pozitivno poslovati, razvijati, otvarati nova radna mjesta. Šta je formula uspjeha AS Grupacije?

HRVIĆ: Sasvim je prirodno da želite biti uspješni i pri tom biti od koristi ljudima i zajednici. Postavili smo sebi neke strateške ciljeve, a neki od njih su zaposliti što veći broj ljudi, razvijati domaće kvalitetne brandove i ući po snazi i značaju među pet najvećih prehrambenih industrija u regiji. Mislim da smo na dobrom putu da to i ostvarimo. Danas AS GROUP zapošljava oko 3.000 radnika i posluje u tri divizije: prehrana, trgovina i tekstil.

Akvizicijom Klas Grupacije koju pored Klas d.d. Sarajevo, sačnjavaju još Sprind d.d. Sarajevo, te Mlin i pekara Ljubače, uz brandove Vispak, AS, Master, Kent i Oazu, stekli su se uvjeti za pokretanje razvoja cijele bosanskohercegovačke prehrambene industrije. Nastao je jedan veliki sistem od državnog značaja, koji može pokrenuti procese proizvodnje domaće zdrave i kvalitetne hrane na jednom višem stupnju i većeg obima. Ovaj sistem može donijeti velike koristi svima u lancu, počev od primarne poljoprivredne proizvodnje, preko prerađivačke industrije, pa do plasmana kvalitetnih brandova na domaće i strana tržišta.

KKD: Akvizirali ste i nekoliko kompanija koje su bile pred stečajem, sa ogromnim dugovima. Te se kompanije danas oporavljaju i vraćaju staru slavu. U čemu je tajna?

HRVIĆ: Domaćinski odnos, uporan rad, sinergija sa AS-om, finansijska stabilnost, istrajavanje na kvalitetu proizvoda, moderan menadžment, požrtvovanost radnika, inovativnost u proizvodnji, profesionalan odnos prema strateškom komuniciranju i odličan marketing.

Međutim, na prvom mjestu su investicije prije svega u ljude, inovacije, i marketing. U svemu tome nastojimo biti kreativni, kroz inovacije, bilo da je riječ o novim proizvodima kojima zapravo kreiramo nove potrebe, navike i ukuse, ili da se radi o korporativnoj komunikaciji gdje stalno nastojimo podići ljestvice standrada uspješne promocije, advertisinga i PR-a u formama Guinnessovih rekorda, velikih društveno odgovornih akcija i sponzorstava, postavljanju normi jednom modernom lifstyle poimanju vrijednosti bosanske kuhinje, pa ako hoćete i javnim nastupima kao što su business performansi.

Sve skupa treba isljučivo biti u funkciji razvoja brandova. Primjerice, naši brandovi poput Zlatne džezve, Zlatnog pudera, Bosanskog lokuma, Sprindove jufke, Sarajevskog somuna, Begove čorbe, Tajne, Laganinija, Master štrudli, Love Kent medenjaka, Klasove baklave, pita, vode Oaza koji su prije svega sa bosanskim predznakom nisu samo izborili svoje mjesto u žestokoj konkurenciji na policima domaćih trgovina, oni se danas nalaze i u ponudi mnogih globalnih i nacionalnih trgovačkih mreža, kao što su npr. najveći tržni lanac na svijetu američki Wal Mart, njemački Real, austrijska Billa i Merkur, švicarski Otto’s, Kaufland, zatim Mercator, Spar, Lidl, u Konzumu u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, ali i u ponudi najvećeg on-line prodavača amazon.com.

Iskoristili smo ono najvrijednije u svim firmama koje smo akvizirali, a to je snaga njegovih brandova, proizvodni potencijali, ljudski resursi… Sve to je dokaz da zdravi kapital i zdrava grupacija mogu povezati više različitih industrija pod svoje okrilje sa veoma uspješnim krajnjim rezultatima.

KKD: Kakvi su izvozni rezultati AS grupacije? Da li u ovim posljednjim kriznim godinama bilježite pad ili rast prihoda?

HRVIĆ: Izvozimo u 27 zemalja svijeta. Inozemna tržišta prepoznaju upravo naše tržišne prednosti i naše kompetencije, a to su tradicionlani brandovi bosanske kuhinje i bosanske kafe. Vispakova Zlatna džezva je jedan od najprodavanijih bh. proizvoda u inozemstvu, slijede je Klasov Zlatni puder, tu su i Klasova jufka, začini Tajna, Sarajevski somun, Klasove pite, konditorski proizvodi brandova Master i Kent, zatim Oaza kao jedna od najnagrađivanijih voda na svijetu, itd. Već duže vrijeme bilježimo konstantan porast prihoda. Prošle godine AS GROUP je ostvarila prihode od oko 240 miliona KM. Nadamo se da ćemo nastaviti s pozitivnim trendom. U planu je povećanje prihoda u ovoj godini za dodatnih 10 posto.

KKD: Kažu da je Klas naš najjači brand, sa tradicijom od 113 godina, i logično tu se i očekuje najveći broj novih proizvoda. U kojem smjeru ćete ići u pogledu razvoja novih proizvoda?

HRVIĆ: Klas je kompanija sa najvećim potencijalom. Klas ima takve proizvode koji se troše svaki dan. Brašno, hljeb…, to su hairli proizvodi.  Hrana puna ljubavi. Bit će dosta novina. Imamo ideje. Vidimo veliki prostor u daljem razvoju programa Bosanske kuhinje, u programu brašna, a uskoro ćemo lansirati na tržište i naše visokokvalitetno voće po dpsoebnim brandom. Naši kupci, pogotovo na stranim tržištima su oduševljeni našom kuhinjom. Klas je tu u segmentu jufki, pita, somuna, tjestenina, bosanskog lokuma, te tradicionalnih bosanskih poslastica, najdalje otišao. Već sada u okviru nacionalnih programa veliki inozemni kupci kombiniraju brandove poput npr. Klasove jufke, Sarajevskog somuna i Vispakove Begove čorbe i Tajne, kao zanimljivu i kvalitetnu ponudu svojim potrošačima. Mislim da nam se u tom kontekstu kompetentnost za bosansku kuhinju u okvirima Grupacije povećala. U tom smislu treba očekivati i naše dalje razvijanje ovog segmenta, ali naravno i ostalih naših proizvodnih programa.

KKD: Pozitivni primjeri poslovanja evidentni su i u tekstilnim industrijama Napredak d.d. Tešanj i Fortitudo d.o.o. Travnik, koje također posluju u okviru AS GROUP. Kako ste to uspjeli?

HRVIĆ: Tekstilnu industriju Napredak d.d. iz Tešnja akvizirali smo 2008. godine kada je bila pred stečajem, a sada je profitabilna i likvidna firma. Zbog pojačanih zahtjeva za proizvodnjom našeg kupca Carl Gross iz Njemačke sredinom 2011. godine odlučili smo proširiti kapacitete u Napretku. Nakon brojnih sastanaka i pregovora sa Vladom FBiH, uspjeli smo dogovoriti pokretanje proizvodnje u poznatom travničkom Borcu, pod imenom Fortitudo. Počeli smo sa dnevnim kapacitetom od 200 odijela. Bilo je teško, ali vjerovali smo da ćemo uspjeti. Iz godine u godinu povećavali smo proizvodnju, a to nam je omogućilo investicije u opremu i uređenje prostorija. Danas se u Fortitudu proizvede svaki dan 850 odijela i više od 300 mantila.

BiH je mala zemlja, pa je njeno uključivanje na međunarodno tržište preduslov njenog razvoja. Zbog toga bi jedna od osnovnih odrednica strateškog razvoja tekstilne industrije trebala biti izgradnja i razvoj izvozno orjentisanih proizvodnih programa. Vjerujemo da ćemo radom i entuzijazmom ispuniti svoj cilj da postane europski centar za proizvodnju odjevnih predmeta i pružanje usluga za renomirane europske i svjetske konfekcijske brendove.

KKD: Vaša poruka građanima BiH…

HRVIĆ: Kupujmo domaće – gradimo Bosnu i Hercegovinu! Samo na taj način možemo opstati u uvjetima bespoštedne svjetske tržišne utakmice kojoj su izložena sva tržišta pa i naše. Imamo kvalitet, znanje, i sposobnosti, iskoristimo ih. Jedno je sigurno, Bosanci i Hercegovci žele kupovati svoje domaće kvalitetne brandove. Oni su to oduvijek željeli. Stasavanjem domaće prehrambene indsustrije stekli su se uvjeti da domaći potrošači više ne moraju kupovati strane proizvode. U tom smislu, smatram da je jako važno, da svi mi podržimo koncept «kupujmo domaće». Kupovinom domaćih proizvoda i korištenjem domaćih usluga imamo veću šansu za uspjeh. Kada kažem svi, smatram i apelujem da «kupujmo domaće» mora postati državna priča, tj. da iza nje mora stati država.

Proudly powered by WordPress