Svjetski magazin „Financial Times“ smjestio je općinu Tešanj među top deset regija jugoistočne Evrope za opravdanost investicija. Brojni su parametri koji su ovu općinu stavili u sami vrh ulaganja jugoistočne Evrope. Reporteri Dnevnog avaza obišli su jučer postrojenja nekih od kompanija zahvaljujući čijem poslovanju u ovom dijelu BiH biro za zapošljavanje skoro da i ne treba. Grupacije „As“, „Hifa“, zatim kompanija za proizvodnju pumpi i filtera „Pobjeda“, kompanija za proizvodnju i preradu pilećeg mesa „Madi“, „Mann+Hummel, samo su neki od generatora razvoja ove regije.
Raspodjela prihoda
Promet kompanija s područja ove općine godišnje iznosi oko 1,5 milijardi KM. Svaki 17 šleper iz Federacije koji prijeđe granicu natovaren je u Tešnju. Ključ velikog privrednog rasta vjerovatno leži u rečenici Hajrudina Ahmetlića, jednog od vlasnika „Hifa“ grupacije.
– Tešnjaci se međusobno pomažu. Možda se u Tešnju i potučemo, ali već u Sarajevu smo jedan uz drugoga – dijagnosticirao je odnose privrednika okupljenih u Udruženju.
Ipak, načelnik Suad Huskić kaže da ih boli raspodjela prihoda od poreza na dodanu vrijednost (PDV).
– Raspodjela prihoda od poreza ne prati prirodnu niti ekonomsku logiku. Tako je odlukom o raspodjeli PDV-a, prema koeficijentima za 2016. godinu, općini Tešanj pripalo manje novca od poreza. Radili smo više, ali nam se manje vraća, oko pet posto za 2016. godinu – kaže Huskić.
– Kako će šleper koji iz naše „Pobjede“ vozi pumpe za automobile voziti ovakvom cestom? Kako će najveći proizvođač igračaka u Evropi investirati u Tešanj kada ulice nisu čiste ili, recimo, korito rijeke nije uređeno? Ljudi ne shvataju da mi nismo „krava muzara“, mora se ulagati da bi se više dobivalo – kaže Huskić za naš list.
Jedan od privrednih giganata svakako je i grupacija „Hifa“. Sve je počelo osnivanjem preduzeća HIFA d.o.o. i otvaranjem benzinske pumpe u Tešnju. Nakon toga, došlo je do formiranja mreže benzinskih pumpi, a generirale su se i ostale firme, članice grupacije i s predznakom Hifa – „Oil“, „Petrol“, “Benz“, “Oktan“, “Tank“ te „Eurometali”, „Euroroal“, „Euro-stil“…
– Ove godine planiramo i značajna ulaganja u poljoprivredu. Do nekih 5.000 krupnih grla – kaže Hajrudin Ahmetlić.
Svaki kamion njemačkog giganta „Mercedesa“ u sebi će imati ugrađenu pumpu za vodu i ulje proizvedenu u tešanjskoj tvornici „Pobjeda“. Kasim Bejdžakić, direktor kompanije, proveo nas je kroz postrojenje, gdje je na dijelovima pumpi već ugraviran znak „Mercedesa“.
– Ovo je projekt vrijedan dva miliona eura. Velika je čast raditi za tako veliku kompaniju i steći njihovo povjerenje, koje ne želimo izgubiti i na osnovu kojeg želimo aplicirati i u budućnosti na druge projekte. Dosta smo i ulagali, posljednja mašina koju smo instalirali koštala je 750.000 eura, a ona se koristi u provjeri i mjerenju proizvoda – pojašnjava Bejdžakić.
Novi koncept
Samo nekoliko stotina metara niz ulicu od „Pobjede“ – novo postrojenje, nova radna mjesta, novi koncept – kompanija „Madi“, za proizvodnju pilećeg mesa. Naš domaćin Esmir Kotorić, pomoćnik direktora, upoznao nas je s proizvodnim ciklusom. Prije ulaska u proizvodnu halu, naravno, navlačenje kape, rukavica, mantila, dezinfekcija ruku… Pravila su jasna, sve se radi po evropskim standardima.
– „Madi“ je danas jedan od najvećih proizvođača pilećeg mesa u regionu. Najviše izvozimo u Srbiju i Crnu Goru. Puštena je u funkciju i najveća klaonica na Balkanu. Proizvodni ciklus smo zaokružili od uzgoja peradi, pa do krajnjeg proizvoda – kaže Kotorić.
Sa 35. na 7. mjesto u FBiH
Prema indeksu razvijenosti, sa 35. mjesta, koje je zauzimao 2007. godine, Tešanj je u 2014. došao na 7. u Federaciji. Naravno, zabilježen je i trogodišnji rast broja zaposlenih od 20,3 posto.