Osnovni sud u Brčkom kaznio je firmu Deni prevoz zbog pokušaja krijumčarenja 50 tona biodizela u Srbiju, vrijednosti 86 hiljada maraka, pod krinkom da se u cisternama lozničkih oznaka nalazi sojino ulje. Tako je potvrđena i naša priča koju smo prvi objavili.
Izvoznik je prijavio sojino ulje zbog toga što se na njega ne plaća carina prilikom uvoza u Srbiju, za razilku od biodizela. Drugostepenom presudom u ovom slučaju izbjegnut je pravni apsurd jer je Osnovni sud prvobitno kaznio Deni prevoz novčanom kaznom od 5.000 maraka, a naredio da im se vrati oduzeti biodizel, kojim su počinili prekršaj. Apelacioni sud je uvažio žalbu Uprave za indirektno oporezivanje.
“Slijedom iznesenih argumenata stranaka i branioca u postupku, Sud je u konkretnom slučaju utvrdio da postoje uslovi za izricanje zaštitne mjere oduzimanja od okrivljenog pravnog lica. Naime, očigledno je da se radi o robi specifičnog karaktera, odnosno radi se o derivatima koji se mogu da se plasiraju u maloprodaju na benzinskim pumpama”, navodi se u sudskom rješenju.
Ovom količinom oduzete smjese biodizela, krijumčari su mogli da zarade oko 100.000 maraka. Kako? Ovu smjesu pomiješaju sa još nekim derivatima i aditivima, i na pumpama je mogu prodavati kao eurodizel, i tako ostvariti čistu zaradu. Otkrićem carinika iz Brčkog osujećen je potencijalni lanac krijumčarenja biodizela u BiH i Srbiji.
U Bosni i Hercegovini se ne plaća porez na biodizel, dok je akzica na eurodizel 35 pfeniga, i računica za krijumčare je jasna.
“I tako je praktično taj biodizel pretvoren u dizel, koji se na pumpama prodavao kao dizel, koji je akcizna roba, naravno bez plaćene akcize”, kazao je Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Ove slučajeve Uprava za i indirektno oporezivanje uputila je Tužiteljstvu BiH, a sumnja u pronevjere višemilionske vrijednosti. U posljednje vrijeme drastično je povećan uvoz biodizela u BiH. 2014. godine uvezeno je dva miliona kilograma, a samo u prvih deset mjeseci prošle godine devet miliona kilograma.
Uvezeni biodizel najviše stiže preko prelaza Bihać, Orašje, Zvornik i Grude. Najveći uvoznici su, kako saznajemo, Tiol iz Viteza, LMG Company iz Banjaluke i SAGA ENERGY iz Sarajeva.
Očito je da uvoz biodizela postaje unosan biznis, koji država još nije zakonski regulisala.