U posljednjih nekoliko godina u islamskom svijetu, ali i Bosni i Hercegovini, pojavili su se različiti islamski kalendari koji, u našoj zemlji primjerice, odudaraju od zvaničnog kalendara Islamske zajednice u BiH i u kojima se, recimo, početak i kraj posta, te nastup ramazana ili dan Bajrama, ne poklapa sa ‘vaktijom’ Islamske zajednice u BiH. To je mnoge vjernike do sada zbunjivalo i unosilo sumnju u ispravnost vjerskih obreda.
Na Kongresu o unificiranju islamskog kalendara koji je jučer održan u Turskoj, na kojem su prisustvovali predstavnici i naučnici iz skoro pedeset zemalja, uključujući Tursku, Maleziju, zemlje Zaljeva, Egipat i SAD, dogovoren je novi kalendar za kojeg se tvrdi da u njemu ne postoje protivriječnosti između vjerskih odredaba i astronomskih mjerenja. Svi ibadeti (vjerski obredi) u cijelom islamskom svijetu, kako se navodi, spojeni su u jedan vjerski kalendar.
Najznačajnije stavke u novom kalendaru odnose se na činjenicu da su dani posta i bajramski dani, koji za muslimane imaju veliki značaj, ovim kalendarom postali ujedinjeni.
- Politizacija vjerskih pitanja
“Ovo je dobra inicijativa koja se trebala davno dogoditi. Da li će i zaživjeti i da li će je sve zemlje priznati, to tek treba da se vidi”, kaže u razgovoru za Klix.ba Muhamed Jusić, islamski teolog.
Prema Jusiću, brojna vjerska pitanja u islamu su se ispolitizirala, pa i ono o islamskom kalendaru.
“Čak se i oko pitanja hadža i posta umiješala politika, što su čisto vjersko-pravna pitanja. Najbolje bi, naravno, bilo da se vjerska pitanja depolitiziraju, no vidjet ćemo koliko će to biti izvodivo“, ističe Jusić.
On pojašnjava da nesuglasice oko nastupa početka mjeseca ramazana i Bajrama nastupaju oko viđenja mlađaka.
“Problem je ako se u jednom dijelu svijeta vidi mlađak, da li će to vrijediti i za ostatak svijeta, odnosno koje je to mjesto u svijetu referentno za takvo nešto. Da li je to Mekka ili neko drugo područje, to će se tek utvrditi”, napominje.
- U istoj porodici Bajram različit dan
Za Fuada Sedića, dekana Islamskog pedagoškog fakulteta u Bihaću, najvažnije je islamsko jedinstvo, a prema njemu, dogovor u Istanbulu upravo tome i teži.
“Ako bismo se radovali onako kako želimo da se radujemo svaki Bajram, onda želimo da nas što više sudjeluje u tom radovanju. Prema tome, ono što smo nekad doživljavali da je Bajram u nekog dan prije ili dan poslije, to nije ono čemu islam teži. Potpuno je normalno da se u nekim dijelovima svijeta ne može sve u potpunosti uskladiti. Međutim, žalosno je da u istoj čaršiji, pa i u istoj porodici, za nekog bude Bajram, a za nekog ne. To se i u BiH u zadnje vrijeme počelo dešavati. Da bi se takve stvari izbjegle ovo je definitivno jedan lijep potez koji najavljuje jedinstvo muslimana i mislim da ga podržavaju svi ispravni učenjaci današnjice. Svi očekujemo taj dan kad ćemo zajednički svi zapostiti ramazan i dočekati Bajram”, kaže Sedić.
On ističe da se, u svrhu nastanka islamskog kalendara ili kod nas poznate ‘vaktije’, koriste dva pristupa: tradicionalni ili vjerski i naučni ili astronomski pristup.
“U prijašnjem vremenu gledalo se direktno u mjesec i to je bio jedini način da se utvrdi početak mjeseca, tj. da se vidi mlađak. Međutim, nema zapreke da mi vršimo proračune i koristimo sva ljudska postignuća, jer ona samo potvrđuju ono prvo. Definitivno, islam podržava sva naučna dostignuća i korištenje tehnike. Pa uzmite samo za primjer da je za jednu od najtežih oblasti u islamskom pravu – nasljedno pravo tj. podjelu imetka, napravljen kompjuterski program koji praktično do perfekcije vrši proračune za najzamršenija pravna pitanja. Tako da bi bilo zaista smiješno kada bi neko rekao da islam bježi od nauke. Sve se to može objediniti i vjerujem da je novi kalendar na tom tragu”, govori Sedić.
Ipak, jedinstveni islamski kalendar koji je usvojen u Turskoj, političkim rječnikom kazano, tek je u formi nacrta čiji detalji i dalje nisu dovoljno poznati, te se očekuje da će u budućoj fazi biti prezentiran Organizaciji islamske saradnje (OIC) u cilju njegove potpune implementacije u zemljama članicama. Za sada nije poznat ni stav Saudijske Arabije i njenih učenjaka prema novom kalendaru, koja je sklonija tradicionalnom načinu utvrđivanja početka mjeseca Ramazana i Bajrama.