To su ljudi koji jedva čekaju da se ozvaniči kampanja, a neki od njih na račun izbora svake dvije godine stave u svoje džepove stotine hiljada maraka.
Dok većina građana BiH sa nestrpljenjem čeka da se završi predizborna kampanja, ima i onih kojima je mjesec uoči 2. oktobra došao kao naručen, jer će “masno” da zarade od reklamiranja političara, okretanja prasića i jagnjića za gladni narod ili iznajmljivanja šatora. Ukoliko sve bude “kako treba”, neki će inkasirati čak i preko 500.000 KM!
Oni su jedni od rijetkih za koje izborna kampanja, koja slijedi, ima pozitivnu stranu, posebno imajući u vidu mogućnost dobre zarade za one koji znaju da iskoriste priliku i “ogrebu” se o političke partije koje ne biraju sredstva da dođu do potencijalnih birača, ali isto tako ne pitaju ni za cijenu.
To potvrđuje podatak da su neke stranke u BiH na prošlim izborima trošile preko milion maraka za propagandu.
Na izbornu kampanju za oktobarske opšte izbore u BiH političke stranke i nezavisni kandidati potrošili su 8,6 miliona KM, podaci su Centralne izborne komisije (CIK) BiH.
Najviše novca na izbornu kampanju potrošili su SDP BiH – 1.338.114 KM, SNSD 1.253.448 KM i SDA 915.083 KM.
SBB BiH potrošio je 854.921 KM, SDS 756.560 KM, HDZ BiH pola miliona KM, DF 450.708 i PDP 442.913 KM, a potom slijede ostale stranke.
U strukturi troškova najveću stavku čine troškovi predizbornog oglašavanja u javnim glasilima – tri miliona KM ili 35,17 odsto utrošenih sredstava.
Za štampanje plakata stranke su utrošile 1.162.734 KM ili 13,47 odsto, a za plakatiranje dodatnih milion KM ili 11,68 odsto, dok su troškovi organizovanja predizbornih skupova iznosili skoro 900.000 KM ili 10,40 odsto.
Štampanje, umnožavanje i slanje predizbornog materijala biračima koštalo je nešto manje od 750.000 KM ili 8,79 odsto. Za ostale troškove propagande potrošeno je 1,7 miliona KM ili 20,49 odsto ukupne sume koštanja izborne kampanje.
Zato smo istražili ko sve može da profitira od kampanje u BiH, a da nije stranački opredeljen ili ne pretenduje na skupštinske pozicije.
Možda najviše na izbornoj kampanji zarade marketinške agencije koje za svoje usluge od političkih partija uzimaju od 20.000 do basnoslovnih 600.000 maraka.
Među onim kojima se u budžet slije velika količina novca u izbornoj kampanji svakako su agencije za iznajmljivanje reklamnog prostora na bilbordima, sa kojih nas će u narednim danima posmatrati znane i neznane face sa političke scene BiH.
Prema uobičajenom cjenovniku, samo od jednog bilborda, recimo u Banjaluci, ove agencije zaradiće čak 1.200 KM.
Pored agencija i štamparija, mnogi domišljati građani BiH dosjetili su se da iznajmljuju fasade porodičnih kuća radi postavljanja plakata, ali i da to čine i sa bilbordima u svojim dvorištima da bi zaradili koju marku.
Kampanja u BiH ne može da prođe bez reklamnih plakata, olovaka, upaljača, bedževa i sličnog propagandnog materijala, pa zato veće štamparije koje naprave dogovor sa političkim partijama mogu da se uplusaju za desetine, pa i stotine hiljada maraka.
Vlasnik jedne banjalučke štamparije, čija firma proizvodi reklamni materijal za političke partije, kaže da mu se profit u vrijeme kampanje poveća za 30 odsto.
– Može dobro da se zaradi u ovih mjesec dana, jer se mnogo traže bilbordi, leci, afiše, ali i reklamni upaljači i olovke, iako slabije nego u prijašnjim predizbornim kampanjama, jer su stranke odlučile da taj materijal uvoze iz Kine. Mislim da je ovo period kad sve štamparije imaju posla, što je, ako to uopšte postoji, pozitivna strana izbora – rekao je naš sagovornik.
Izbori su dobrodošli i onima koji se bave iznajmljivanjem šatora za svadbe i veselja. Prema riječima Ranka Plavšica iz Laktaša, koji se ovim poslom bavi dugi niz godina, predizborna kampanja je odličan period da se zaradi koja marka više.
– Uvijek je u vrijeme kampanje potražnja za šatorima veća. Skoro svaka jača stranka od sela do gradova postavlja šatore, tako da u ovih mjesec dana ima posla za sve nas koji ovo radimo. Ja inače postavljam šatore u Banjaluci i Laktašima, a čak mi se dešava da zbog već preuzetih svadbi ne mogu da stignem na tolike predizborne skupove – rekao je Plavšic i dodao da iznajmljivanje šatora varira od dvije do tri marke po osobi, pa se stoga za jednu noc na predizbornom skupu može zaraditi i do 3.000 KM.
Uz šatore, po običaju, idu prasetina ili ovčetina, a na najvećim skupovima okreću se i volovi, jer pivo i ostale vrste alkohola na političkim okupljanjima ne idu na prazan stomak! Zbog toga i stočari očekuju da bi mogli da se “ogrebu” tokom izborne kampanje.
Ipak, Mišo Maljčić, predsjednik Udruženja svinjara RS, ne očekuje da će se stočari pretjerano okoristiti, ali naglašava da se ovdašnji seljak mora hvatati za slamku, pa tako izbori mogu malo da poprave budžet.
– Teško da ovaj mjesec može mnogo da pomogne uzgajivacima svinja, ali svakako dobro dođe, posebno zbog toga što je septembar “mrtav” kada je prodaja svinja u pitanju. Ovo će malo pomoći da prebrodimo period do novembra i početka svinjokolja – rekao je Maljčić.
Ovo je sigurna ljepša strana izbora. Ako se već troše milioni, od kojih su dio sami građani izdvojili iz svojih džepova, ostaje nam utjeha da će bar neko od toga imati koristi.