DW: Gospodine Karahasan, na promociji vaše knjige Utjeha noćnog neba – “Der Trost des Nachthimmels” u Kelnu, govoreći o glavnom junaku vašeg romana, astronomu, matematičaru i pjesniku Omaju Hajamu, koji je živio u 12 vijeku i perzijskom gradu Isfahanu, u kojem se odvija radnja romana, govorili ste o Bosni i Sarajevu iz kojeg Vi možete izaći, ali Sarajevo ne može iz vas. Da li Vam je kao čovjeku, koji ponosno ističe da je Bosanac, teško živjeti i govoriti o zemlji u kojoj je udarna vijest da je postignut dogovor o objavi rezultata popisa stanovnišva u BiH?
Karahasan: „Ovo sto se događa u Bosni ja zaista ne bih nipošto htio povezati sa Bosnom onom pravom, onom mojom koju nosim u sjećanju i nosim u sebi. To je dio politike koju Zapad provodi u tzv. trećem svijetu, od Bosne, preko Afrike do Azije. Zapad svugdje najprije destabilizira društvo, nakon toga dovede na vlast polukriminalce, kriminalce i nekakve sive tipove koje se može ucjenjivati i prisiljavati na poslušnost.
Tako je i u Bosni. Pri tome ja nipošto ne želim reći kako smo mi, Bože moj, divni i krasni, a zločesti Zapad nam podvaljuje. Ne, jer ljudi koji uništavaju Bosnu su Bosanci. Ja želim reći da se centri moći na Zapadu sjajno aranžiraju sa polukriminalcima i kriminalcima iz Bosne, koji se koriste šovinističkom retorikom da bi sakrili šta ustvari rade. A ono što oni ustvari rade zove se klasičnim jezikom – kriminal. Oni su džeparoši, lopovi i kriminalci koji se prave da su šovinisti.
Pazite, vi s jednim poštenim nacionalistom možete pošteno raditi, jer znate na čemu ste. Vi s jednim klasičnim starinskim kriminalcem možete raditi ozbiljno jer znate na čemu ste. I u jednom i u drugom slučaju postoje pravila igre, koja obavezuju obojicu igrača i Vas i onoga s kim igrate. Kod ovih tehničara moći koji kod nas vode, vi ne možete igrati pošteno. Ne možete igrati nikako jer nikad ne znate na čemu ste jer ne postoje pravila koja njega obavezuju. Nažalost, i u tom pogledu je Bosna avangarda. I u svijetu i na Zapadu imate sve više takvih”..
Građani su ti koji izlaze na izbore. Nakon rata uvijek najveći broj glasova ipak dobiju nacionale stranke. Da li to znači da i sami građani snose dio odgovornosti što na vlasti, kako kažete, imamo polu kriminalce, kriminalce, džeparoše i lopove?
“Mark Twain je jednom rekao: ´Kada bi izbori mogli nešto bitno promijeniti, oni bi bili zabranjeni´. Izbori su sjajna dosjetka, kojom se odgovornost za odluke manjine prebacuje na većinu. Naravno da građani snose dio odgovornosti za to. Ali, ne zaboravite da su izbori uvijek izbor između onog što je ponuđeno, a nama se nudi uvijek isto. Šta mislite kakvi bi rezultati izbora bili kad bi se moglo birati između programa koji su međusobno jako različiti. To je jedno. Drugo, ne zaboravite da se odluke ljudi na izborima itekako mogu uvjetovati medijima, javnim govorom…”
Ljudi su najveće bogastvo jedne države
Zbog loših izgleda za budućnost, sve više mladih okreće leđa BiH i bolje sutra traže na Zapadu. Radeći na fakultetu se svakodnevno susrećete s mladim. Šta im poručujete?
“Stara je istina da se glavno bogatstvo jednog društva sastoji iz ljudi. Ljudi su bogatstvo društva. Tek nakon ljudi dolaze prirodna i privredna bogatstva itd. Prisjetimo se činjenice da je Japan po prirodnim bogatstvima jedna od najsiromašnijih zemalja na svijetu. Prisjetimo se činjenice da Njemačka gotovo da nema prirodnih bogatstava”.
…a i jedna i druga su bogate zemlje.
“Tako je. Bogate jer imaju ljude. Imaju ljude sposobne i spremne da rade i proizvode bogatstvo. U ova dva primjera je više nego jasno koliko Bosna gubi tim tzv. odlivom pameti, odlivom sposobnih ljudi”.
Nakon Drugog svjetskog rata je veliki broj Nijemaca mogao napustiti Njemačku i otići u SAD ili neku drugu zemlju. Međutim, oni to nisu jer su ostali graditi svoju zemlju.
“Ostali su jer su imali program. Pazite, 78 posto politike je psihologija. Dobar političar je onaj čovjek koji je u stanju proširiti društvo i inficirati ga optimizmom i nadom. Vama i na zapadu i u Bosni politika već jako dugo služi za proizvodnju strahova. Svaki dan vi čitate u novinama koje sve opasnosti prijete. Tu je opasnost od prirodnih katastrofa, klimatskih promjena, velikog zemljotresa koji se ne može izbjeći…Tu su naravno i političke opasnosti koje su da Bog sačuva: opasnost od islamističkog terora, opasnost od kriminala, opasnost od izbjeglica… Prisjetite se samo svih gadosti, svih laži i besmislica koje ste čuli i pročitali u vezi sa tzv. “izbjegličkom krizom”.
Laži o izbjegličkoj krizi
Koje su to laži?
“Prva velika laž je da priliv izbjeglica dovodi u pitanje stabilnost zapadnih društava. Istina je da je Njemačka 1945. godine, kada je bila potpuno razorena, gladna, potpuno na koljenima, primila preko 10 miliona protjeranih i izbjeglih ljudi. Već 1953 i 1954. godine, dakle ni punih 10 godina nakon rata, počinje tzv. ekonomsko čudo Njemačke. Danas EU, zajednicu od preko 500 miliona ljudi, može ugroziti tri miliona izbjeglica. Tu besmislicu ne bi prihvatilo ni dijete u pučkoj školi. Kažu da bi izbjeglice mogle dovesti u pitanje blagostanje zapadnih društava. Među 10 najbogatijih država na svijetu, sedam je iz EU.
Ponavljam, gladna, razorena, uništena Njemačka, prihvatila je 45-te preko 10 miliona ljudi koji su izbjegli ili su protjerani. Prebogata EU, niko ne zna, niko nije u stanju izračunat, koliko bogatstava je u tim društvima, mogla bi propasti ako prihvati tri miliona izbjeglica. Uzimam ovaj primjer samo da upozorim na to koliko se politikom ili pravom politikom ustvari proizvodi raspoloženje, stvara atmosfera u jednom društvu”.
Da li je to možda razlog da se stvorila atmosfera da Evropa ide udesno i da se boji islama?
“Evropa se boji svega. Evropa se boji islama, to jest ljudi u Evropi. Ljudi u Evropi se boje klimatskih promjena, boje se berze, jer se sistematski proizvodi strah. Zašto, ne znam. Osjećam se glupo kada ovako govorim jer ispada da ja slutim neke zle namjere u nekim skrivenim centrima moći. Ne, ne slutim, ne tvrdim ništa, ali vidim da se sistematski proizvodi strah u društvima EU. Tu su nebrojeni strahovi. Prije nekoliko dana sam se našalio sa prijateljem koji je direktor u jednom osiguravajućem društvu i pitao ga: kada će početi prodavati osiguranja od smrti, bolesti, starosti. Vjerujte, kada bi se to ponudlo, ljudi bi masovno sklapali ugovore sa tim osiguranjima. Zašto? Možda se radi o tome da je nastao svijet u kojem čovjek više nije kod kuće. Možda se radi o tome da nas je tehnika toliko ispraznila, jednu po jednu od naših sposobnosti. Inžinjeri su prenosili u strojeve, tako da smo mi nekako ostali prazni. Imamo dojam da ništa ne zavisi od nas”.
Malo je stvari o kojim odlučujemo sami
Da li zbog toga Vi nemate mobilni telefon, niti e-mail adresu?
“Nemam ništa od ovih modernih mašina jer uporno vjerujem da, dok ja nešto mogu i dok nešto u mom životu zavisi od mene, ja možda imam smisla. Globalizirani svijet je postao prevelik, suviše nepredvidljiv. Sve više osjećamo da u našim životima gotovo ništa ne zavisi od nas. Od stvari na koje vi ne možete utjecati, ne možete razumjeti, do kojih nemate pristupa zavisi sudbina vaša i vaše djece. U tim uvjetima ljude naseljava i zaposjeda strah. Strah je, ako mene pitate, dominantno osjećanje danas u svijetu.
Zato tvrdim da naša društva, čak i društva na zapadu, nisu više stvarno demokratska društva utemeljena na načelima racionalng mišljenja, razumijevanja itd. Ljudi kojim vlada strah ne grade društva, oni su masa. Fenomene i procese koji se dešavaju u društvu možemo razumjeti samo onda kada sve aktere tih procesa vidimo kao subjekte i pokušamo razumjeti logiku i način djelovanja tih pojedinih subjekata. Jedan subjekt su zapadna društva, recimo EU. Drugi subjekt su SAD. Treći subjekt su pojedine države u tzv. muslimanskom svijetu koje su bombardirane, razorene i uništene. Ponovo, jedan subjekt su muslimanske države na Bliskom istoku koje nisu bombardirane, ali imaju marionetske vlade.
Poseban subjekt su muslimanske države koje nisu bombardirane i imaju vlade koje su samostalne, barem u određenoj mjeri, onoliko koliko se danas u svijetu može biti samostalan. Opet su poseban subjekt muslimani koji žive u zapadnim društvima i organizirani su u muslimanske zajednice ili pak nisu organizirani u te zajednice nego su se integrirali u zapadna društva. Sve te elemente procesa koji se odvijaju, morali bi smo uzeti u obzir da bi te procese razumjeli”..
Suočavanje s prošlošću
Istorija se ponavlja. Da li su BiH i svi njeni građani naučili lekciju iz novije prošlosti? Koliko su oni spremni da se suočavaju s prošlošću.
“Neko je jednom rekao: `historija je učiteljica života ali smo mi loši đaci´. To isključivo zavisi od pojedinaca. Dok imate na vlasti stranke koje se predstavljaju kao nacionalne stranke, a prodaju nacionalističku retoriku, jasno je da ozbiljnog suočavanja sa prošlošću ne može biti. Ja nipošto ne poričem realnost društava, odnosno nacija kao kulturnih zajednica. Činjenica je da slika svijeta jednog čovjeka uveliko korespondira sa nekakvim kolektivnim iskustvima, sa historijskim iskustvima zajednice u kojoj je taj čovjek odrastao. Ja ne mogu ne misliti, ne doživljavati svijet kao Bosanac. Jer sam u Bosni odrastao, moja slika svijeta se formirala u Bosni, i ja dijelim iskustva te zajednice tamo.
Problem je u tome što tzv. nacionalne, odnosno nacionalističke stranke uporno proizvode jednostrane, falsificirane, lažne, krive, pojednostavljene slike vlastite prošlosti. U slici naše prošlosti ni jedna od vladajućih stranaka uopće ne progovara o našim grijesima, našim greškam, našim zločinima koji su počinjeni u naše ime ili smo ih mi sami počinili. Sve dotle dok vi sebe proglašavate anđelom, a mene đavolom, mi ne možemo razgovarati, ne možemo se razumjeti i ni jedan od nas ne može saznati samoga sebe. Proces samosaznanja među ljudima odvija se uvijek u aktivnom odnosu prema drugome. Ja sam ja, jer si ti ti, i ti si ti, jer sam ja ja. Ja ne mogu znati sebe dok se nisam pogledao u ogledalu drugoga. Ja ne mogu znati sebe dok nisam shvatio da se sastoji, da mene čine jedna svijetla i jedna tamna strana. Da me čine dobro u meni i zlo u meni. Da su moji dobri postupci i gadosti koje sam počinio, greške koje sam učinio, uvrede koje sam nanio namjerno ili nenamjerno drugim ljudima, dobre misli koje sam nekada o nekom mislio, plemenite namjere koje sam nekada imao – sve to čini mene.
Ako zaboravim, ako sakrijem, ako prešutim onu tamnu stranu, ako zaboravim činjenicu da zato što sam težak tvrdo gazim zemlju, da sam pri tome tu i tamo nagazio nekom na nogu, da sam gurnuo čovjeka u tramvaju. Ako nisam spreman čak i tako sitne grijehe priznati, biće da lažem. Naše službene historiografije proizvode o svojim dotičnim narodima isključivo takve slike. Možemo razgovarati, možemo saznati sebe zahvaljujući našem otvaranju prema drugome. I onda kada se pogledamo, ti i ja pošteno, otvoreno, možemo saznati svaki sebe i steći relativno vijernu sliku onoga drugog. O tome se radi”.