Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Zvjezdani put Ratova zvijezda

”Fenomen ovog filma već je milion puta razriješen, ali nije na odmet spomenuti da još uvijek uspijeva izvući dječaka iz svakog muškarca i muškarca iz svakog dječaka, dok curama uvijek preostaje odvažna princeza Leia”, bile su riječi kojima je jedan od filmskih kritičara nekadašnjeg filmskog magazina Hollywood koncizno objasnio fenomen filma Star Wars (Ratovi zvijezda).

Odvažnu princezu Leiu u pomenutom filmu (i još četiri nastavka) odglumila je nedavno preminula Carrie Fisher, a svijet, medije i društvene mreže preplavile su riječi zahvale (i suosjećanja sa porodicom) Fisherovoj što je bila dio nezaboravnog djetinjstva i mladosti mnogih zaljubljenika u Ratove zvijezda.

Priča o nastanku Ratova zvijezda, o njihovom začetku, te tegobama koje je tada još mladi reditelje George Lucas morao proći da bi došao u situaciju da snimi i realizuje svoj projekat iz snova je nadasve interesantna i zapanjujuća. Film THX 1138 koji je Lucas snimio po završetku školovanja baš i nije impresionirao čelnike filmskih studija, ali će Lucas kasnije pod patronatom i sugestijama Francisa Forda Coppole snimiti film American Graffiti. Uspjeh tog filma u kinima Lucasu će priskrbiti toliko potreban kredibilitet reditelja koji je u stanju proizvesti film sa velikim box office uspjehom (Američki grafiti su zaradili preko 100 miliona dolara na svjetskom box officeu, što je u ta doba 1973. bio znatno postignuće). Već tada je Lucas počeo da traži investitore za ono o čemu je sanjao dok je studirao na koledžu, a to je svojevrsni space fantasy film pod nazivom Star Wars.

Rat među fanovima

Svojski se pripremivši za sastanak sa čelnicima studija 20th Century Fox, na kojem je filmske glavešine trebao uvjeriti da pristanu na snimanje naučnofantastičnog filma proizašlog iz njegove fascinacije Flashom Gordonom i avanturističkim SF serijalima koje je slušao na radiju kao dijete, Lucas im je odlučio pokazati fantastične slike, uratke konceptualnog dizajnera Ralpha McQuairrea, uz obrazloženje da će planirani film imati do tada neviđene specijalne efekte. Nijedan film se neće moći mjeriti s onim što je mladi Lucas još imao samo u svojoj glavi. Uz veliku vjeru i potporu Alana Ladda Jr, jednog od direktora, Lucas je dobio zeleno svijetlo (u vidu “šuštavih zelenih” novčanica), okupio ekipu mladih glumaca: Mark Hamill, Harrison Ford i Carrie Fisher sa dodatkom provjerenog glumačkog barda Aleca Guinnesa i snimio film koji će fascinirati i pretvoriti milione ljudi širom svijeta u Star Wars geekove i time započeti rat među fanovima već ustanovljenog univerzuma Star Treka (Zvjezdane staze).

Doduše, prošao je sami pakao dok je snimao film, od loših vremenskih uslova, problema na snimanju, izrade specijalnih vizuelnih efekata za koje je pokrenuo vlastitu kompaniju Industrial Light & Magic (ILM), zezanja na snimanju koje su mu priređivali u ekipi govoreći da ima samo dva savjeta za glumce: „Brže“ i „Izražajnije“. Marketinška kampanja koja je pratila Star Wars bila je prva takve vrste u Hollywoodu. Lucas je svojeručno pokrenuo čitavu “merchandising“ famu nakon što su mu to prepustili u studiju jer nisu mislili da u tome ima novca. Majice, igračke, naljepnice, igraće karte, književni serijali… toliko se to pretvorilo u uspješnu poslovnu strategiju da je Lucasu zajedno sa fantastičnim uspjehom na kino blagajnama i hvalospjevima kritičara donijelo ono čemu je težio od samog početka, a to je da bude nezavisan filmaš, van uzusa filmskih studija i korporacija koje su ih držale.

Nakon premijere 25. maja 1977, nastavak Ratova zvijezda (naknadno dodano Nova nada) koji je uslijedio tri godine kasnije The Empire Strikes Back (Imperij uzvraća udarac) ne samo da je po kvaliteti nadmašio original već se ustoličio u Panteonu malobrojnih nastavaka boljih od prvog filma. I da, prvi film je zamišljen kao četvrta epizoda Ratova zvijezda, drugi peta, a treći koji je “mrak kino dvorana ugledao“ također tri godine kasnije (1983) Return of the Jedi (Povratak Jedia) šesta epizoda. Lucas je uspio ispričati priču u kojoj je crpio iz mitologije, svevelike borbe dobra i zla, junaka i zlikovaca. Luke Skywalker (Hamill) je bio junak sa kojim smo se svi mogli poistovjetiti, dečko odrastao sa velikim željama i nadama za budućnost, dok je Han Solo (Ford) bio junak poput kojeg smo svi željeli biti, samodopadan i pun sebe, sa ciničnim pogledom na svijet i spremnim da osvoji ljepoticu dana (princeza Leia – Fisher). Glavni negativac, zloglasni Darth Vader (u glumačkoj izvedbi Davida Prowesa i vokalnoj Jamesa Earla Jonesa) ušao je u Panteon najvećih filmskih negativaca.

O prequel trilogiji (prvoj, drugoj i trećoj epizodi) snimanoj od 1999. do 2005. nema potrebe trošiti riječi jer je dovoljno samo reći da je fanovima originalne trilogije Lucas, koji je sada napisao i režirao sva tri dijela, nanio toliko “duševne boli“ da se to ne da izmjeriti. Možda je moguće izmjeriti s utroškom na box officeu koji ni sada nije izostao (nekoliko milijardi dolara). Dovoljno je reći da je u prequel trilogiji opisano rušenje galaktičke Republike, uništenje Jedija (svojevrsnih vitezova zaštitnika Republike koji crpe svoju snagu iz Sile), postanak Imperija i transformacija Anakina Skywalkera u Dartha Vadera. Publiku i kritiku Lucas je izIritirao potpuno besmislenim nizanjem specijalnih efekata, čije pretjerano korištenje u većini slučajeva ne služi svrsi i smislu priče. U originalnoj trilogiji opisani su pokušaji i nasposlIjetku uspjeh Pobunjenika da savladaju Imperij, te povratak Jedija.

Tačka prekretnice

I dan danas Lucasova originalna trilogija (1977 – 1983.) slovi kao tačka prekretnica, zahvaljujući kojoj (naučna) fantastika započinje flert sa blockbuster mentalitetom. Dobar dio svog vremena provedenog na koledžu Lucas je bio zaokupljen starim mitologijama i bajkama kao i antropološkim teorijama i hipotezama Josepha Campbella (inače njegovog profesora), popularnog naučnika koji je istražujući religijske i društvene mitove, religije i filozofije sa svih strana svijeta, otkrio u njima mnoge zajedničke i u nekim slučajevima iste elemente. Lucasov najlukaviji potez sastojao se u kanaliziranju svih mogućih legendi kroz filter mitskog Campbellovog romana „Junak sa hiljadu lica“, kao i kopiranju dijelova iz Kurosawine ostavštine, filma Hidden Fortress (očituje se to u likovima droida C-3PO-a i R2-D2-a: Anthony Daniels i Kenny Baker).

A kada je Lucas 2012. prodao Lucasfilm Ltd, filmskoj kompaniji Disney, uključujući sva prava na priču i likove iz serijala Star Wars, Disney je automatski najavio novu trilogiju i spinoff filmove (sa likovima koji su se pojavljivali u originalnoj trilogiji). Planirana trilogija, čiji je prvi film The Force Awakens (Buđenje sile) premijeru je doživio pred kraj prošle godine, predstavlja probranu kombinaciju najboljih dijelova iz četvrte i pete epizode, sa prstohvatom originalnosti dovoljnim da tek toliko začini već viđeno da bi se moglo okarakterisati kao “nešto“ novo.

Ono što nas je u kinima zateklo krajem ove godine jeste prvi od nekoliko najavljenih spinoff filmova Rogue One: A Star Wars Story (Rogue One: Priča iz ratova zvijezda). Zamišljen kao direktni prednastavak (prequel) Ratova zvijezda novi film iz franšize na lijep način je “popunio rupe“ iz originalnog filma i priredio pravu “partizansku priču“ o grupi Pobunjenika koji kradu planove za najnovije oružje Imperija – Zvijezdu smrti. Sljedeće godine nas očekuje Episode VIII, a nakon nje i film o pustolovinama mladog Hana Soloa.

Da. Sila će biti uz Disney narednih godina.

visoko.ba/aljazeera.balkans

Proudly powered by WordPress