Da ne bude zabune i ja sam postač, musliman i podržavam sve što se radi da se stvori makar prividna slika džemata, zajednice, uvažavanja, pomaganja. Ali da je to sa ispravnim i iskrenim nijetom.
Svako djelo, akcija, se vrijednuje po nijetu, po namjeri. Allah dž.š. će onome ko nanijeti uraditi dobro djelo, pa bude spriječen u tome, upisati ga kao da ga je i uradio, a onome ko ga uradi, nagradit će ga za 10 i više puta za isto. Pak, onome ko nanijeti loše djelo, pa se predomisli ili dođe tobe, prekonta se ili skonta da to ne valja, Allah dž.š., mu ga pretvori u dobro djelo, a ako nanijeti loše, pa uradi loše, pa šta drugo može biti kao sankcija za to, nego nešto loše. Allah dž.š. u Kur'anu je u jednoj od sura i ajeta objavio, da šta drugo za učinjeno dobro može biti nagrada nego dobro, adekvatno tome je i kazna za loše.
Allah dž.š. je sve obuhvatio svojom objavom i oni koji vjeruju u to iskreno i predano su sretnici i na ovom i na onom svijetu, inšAllah. Svaki rad, pa evo i ovu kolumnu, kao neku vrstu rada, čovjek koji vjeruje, u mom slučaju ja ili mene, kao musliman, sa malim m, mora početi sa imenom Uzvišenog Gospodara, hvali i zahvali samo Njemu, tako ću i završiti na kraju teksta. Razlog iz kojeg sam odlučio da napišem ovu kolumnu, leži u mom nastojanju da od kompletnog ovog bućkuriša, koji nam čini živote, pokušam povući liniju razumijevanja i približavanja, jer samo tako možemo uspjeti.
SDA, IVZ i vjerski/političi džemat
Želim da obradim tri teme, SDA, IVZ i naš uzburkani razjedinjeni vjerski i politički džemat. Ne bih volio da mi neko zamjeri što će tekst biti malo kao Tarantinov film, pun retrospekcije, vraćanja sa jedne teme na drugu, ali vjerujte da nam je baš tako u realnosti. Tako nam je jer nismo pravi muslimani, nisu nam čast i imetak sveti.
Musliman je kompaktna ljudska cjelina, za sebe, za svoju porodicu, društvo, posao, džamiju. Ne može musliman praktikovati ispravan islam u džamiji, a neispravnu politiku u civilu, ne može nikako, jer kad bi ga halifa Omer r.a. vidio da tako radi, hem bi ga štapom čvaknuo po glavi, hem bi mu se nagovorio kulturno i osramotio pred narodom i onda bi ga posavjetovao kako da radi, kako da se bavi politikom. Islamski termin za politiku, je obuhvaćen terminom „sijasa“. Sijasa bi bila cjelokupna, sveobuhvatna briga o ljudskim, prirodnim i svim ostalim dobrima koje ljudi koriste i ujedno briga o svim društvenim interakcijama, sporovima, potrebama, da bi to isto društvo bilo pravedno i funkcionalno. Postoji jedna knjiga, koju toplo preporučujem našim bošnjačkim političarima, koji se smatraju koliko toliko muslimanima, koja se zove Vjera i politika, od autora uvaženog Jusufa el-Kardavija, pa neka je potraže i neka je pročitaju, neka razmisle i neka se pokušaju vladati po tim preporukama, jer ako se neko želi baviti politikom, a smatra se muslimanom, onda to mora raditi onako kako mu je naredio Uzvišeni Allah, a preporučio Njegov Miljenik Muhammed s.a.v.s. i poslije njega radili njegovi ashabi i halife.
SDA je politička stranka, po nekom nepisanom pravilu, ona je predstavnik i borac za prava Bošnjaka, koji su manje ili više, na individualnoj bazi i muslimani. Po mom skromnom mišljenju, stranka se udaljila od onoga što je rahmetli Alija zamislio da se ona bavi i kako da se usavršava vremenom. Iz SDA su izašli mnogi lideri nekih drugih bošnjačkih stranaka, što znaći da su ispekli neki kurs u SDA. Tu dolazim do jedne veoma važne činjenice, a to je da se kod nas politika uči na bazi kursa, nije ni zanat, ni škola, ni fakultet, već klasični kurs. Zato i imamo ovako sposobne, savjesne i produktivne političare, pa tako imamo i ovako lijepo stanje u ovih 26% na kojim živimo.
Gledajući članove, simpatizere, volontere, minderpuze, koji su radili na organizaciji iftara, primjetio sam da nose reklamne majice, na kojima je reklama za popis, koja nosi onaj famozni slogan, nacija Bošnjak, vjera islam, jezik bosanski. To nema veze sa iftarom, ima veze sa politikom, sa SDA, a u suštini nema veze ni sa pravom politikom. Šta je naša realnost po pitanju ovog slogana, da nam je nacija razjedinjena svakodnevno, da se malo pokrene kada igra reprezentacija, da nam je vjera maksimalno minimizirana, na ramazan, džume i bajram-namaze, da imamo sufije, derviše, rifaije, selefije, vehabije, šiite i da nam je jezik nekulturan, u večini slučajeva nam služi da gibetimo, ogovaramo, lažemo, petljamo, varamo, držimo prazne besjede i vazove bez konkretne akcije i djela.
Ali nema veze, neka se ljudi udružuju u nekoj plemenitoj akciji i iskreno bih volio da poslije popisa Bošnjaci budu bolji i složniji narod. U tom smislu, SDA je izgubila kontinuitet, jer nije dovoljno samo oko izbora se boriti za svoj narod, za njihove glasove, već stalno to raditi, ne razmišljajući da li će oni glasati za njih ponovo. Samo radite na poboljšanju bosanskog i bošnjačkog, muslimanskog bića u svakom pogledu, pa ćete vjećno uživati u vlasti, jer ako vam je nijet plemenit i radite plemenito sa halalom na tome, pa i Uzvišeni Gospodar šalje meleke da vam pomognu u realizaciji toga i spušta bereket na vas. Na vama je da preispitate nijet, djela, cijeli svoj život, djelovanje, vizije, jer i ja sam sa sobom to stalno radim.
Odlično, pohvaljujem ovaj iftar, treba tako i nastaviti, treba i poslije ramazana da se okupljamo u što većem broju, po mogućnosti na radnim mjestima, džamijama, sportskim terenima, u prirodnim parkovima, na kupalištima pored rijeka, na zajedničkim druženjima da se razlike smanjuju i opšti interes stvara u mjestašcu koje je odbačeno od sviju. Mladi odlaze, Visokom prijeti status grada penzionera i crna kuga.
SDA nije izradila plan školovanja kadra budućih političara, koji će se boriti za interese naroda, a ne stranke, i tako sada imamo raznorazne osobe koje ne znaju same šta im je primarna kvaliteta u životu po pitanju posla, a kamoli da se uhvate politike, za koju ne znaju ni kako se definiše u praksi. Današnji SDA kadar radi na principu tranzistora, modernijih naravno, u vidu android telefona ili tableta i oni su uvijek konektovani na bazu, na centralu, na glavni server ili mozak i dobijaju instrukcije kako, šta i kada da kažu. Nema tu slobodnog govora, jer se veoma kruto uzima princip stava stranke, a stav stranke je obično stav predsjednika stranke, a nema tu članova koji se razgovorom pitaju. Član stranke koji radi na SMS ili poziv, nije član stranke, on je samo marioneta sa kojom se dobiju određeni glasovi po mjesnim zajednicama i selima, zbog neke popularnosti ili statusa. Ako takvi ljudi izađu u kantonalnu politiku, ne trebamo se čuditi što nas niko ne „benda“ u kantonu, a dalje da ne govorim. Ja bih volio kada bih doživio takav jedan konstruktivni zaokret u politici kadrovanja i školovanja u SDA, a kao musliman ne smijem biti pesimista, pa se eto i dalje nadam.
SDA je u stalnom kontaktu sa IVZ. IVZ je krovna institucija za brigu o islamu i muslimanima u BiH i sve što spada u to. IVZ je u obrazovnom smislu puno bolja od SDA, jer IVZ obrazuje buduće imame, a SDA ne obrazuje buduće političare. Činjenica je da su u proteklom periodu SDA i IVZ malo polupali lončiće u ingerencijama, pa su se jedni drugim počeli petljati u posao i tako su i jedni i drugi izgubili konkretan kredibilitet koji kao organizacije treba da nose i uvažavaju. Pročitao sam tekst od G.L. na visoko.co.ba i vidio sam nešto što i meni nije jasno odavno, a to je pitanje kako IVZ nije nikada reagirala na SDA, u smislu korekcija ponašanja, raspodjele aktivnosti, ingerencija, jer za očekivati je da barem na nekom zatvorenom višem sijelu, recimo reis kaže Bakiru, da nema pojma o politici, da je on arhitekta i da treba da iškoluje političara, muslimana, koji će znati kako da vodi ispravnu sijasu, a ne tagutsku politiku za obespravljene ljude.
Bosanski lonac
IVZ je jedan od sastojaka bosanskog lonca, a svi znamo kakav je to lonac, samo što u zadnje vrijeme taj lonac nema dobar ukus, jer su se sastojci malo pokvarili. Ako pogledamo unazad, IVZ su počele potresati afere, od afere kredita, pedofilijom, optužbama za novotarije u vjeri, naplačivanje hatmi, dženaza, cijena svega toga, nepovjerenje koje i dan danas vlada prema toj krovnoj organizaciji. IVZ je nastala potrebom brige o muslimanima u Austro-ugarskom carstvu, i kao takva je sistemski omeđena, pa kasnije u komunizmu, i evo sada u demokratskom pluralizmu. Pojavile su se razne sekte, ogranci selefija, stare dobre vehabije, rifaije, šiiti, sufije i njihovi derviši, počelo se otvoreno raspravljati o razlikama, stavovima, novotarijama. Stari optužuju mlade da donose novoratije u tradicionalni islam, a mladi optužuju stare da su unijeli novotarije u izvorni islam. Svi sporovi se samo mogu riješiti konsultiranjem Kur'ana i hadisa poslanika Muhammeda s.a.v.s. Nakon što sam pročitao mali broj knjiga, od njih i zbirku hadisa, vidio sam da su mladi više u pravu, ali mladi su impulsivni i sve hoće preko noći, a to tako kod nas ne ide, a stari su u uhodanoj starinskoj turskoj praksi, pa ih ne treba više dirati, samo im treba dove činiti. Nadati se da će vrijeme i iskreno vjerovanje, uz Allahovu s.w.t. milost, učiniti da se muslimani u Bosni razlikuju samo po količini dobrog koje čine, a sve ove ostale razlike da će nestati vremenom.
IVZ bi trebala da bude jedan prirodni element za balansiranje ovih razlika, jer one mogu veoma lako vremenom izrasti u problem, jer razlike izazivaju frustracije, a čovjek kada je frustriran, on je u afektu i svašta može uraditi. Ali, IVZ je zauzeta ramazanskim hatmama, a Kur'an je objavljen živim, a ne mrtvim. Pokušajte shvatiti da između roba i Gospodara nema posrednika i nema potrebe da nekom imamu dajete pare da uči nešto za nekog vašeg preminulog, nema potrebe, jer Gospodar sve zna, o svemu. Tako, ako se neko iskreno dovom obrati Gospodaru, da se smiluje njegovim najdražim koji su preselili na ahiret, nema zapreke da Gospodar ne bude obaviješten o tome, jer je On obaviješten o svakom listu koji padne na zemlju, kao primjer u ovom smislu.
U petak je bila zadnja džuma u ramazanu ove godine i u Šadrvanskoj džamiji je ponovo održana jedna kontraverzna nafila, koju je jedan naš lokalni hafiz i veliki poznavaoc tefsira Kur'ana i hadiske nauke, kao osoba koja može izdavati fetve, ocijenio kao nevjerodostojnim i nepreporučljiv u takvoj formi, a svoju odluku je bazirao na istraživanju hadisa o nafilama. Ipak, džamija je bila dupke puna, imam je bio nervozan, a sljedeće što možemo očekivati je da se izda fetva po ovom pitanju. Meni je imam u Šadrvanu drag, idem i kod njega na namaz, idem u svaku vis'čku džamiju, jer se smatram vis'čkim džematlijom, ali ne bih volio da ovaj imam padne u drugi plan zbog insistiranja na stvarima koje nisu utemeljene u izvornim i ispravnim temeljima namaza i prakse ibadeta poslanika Muhammeda s.a.v.s., posebno što znam koliko voli našeg Resulullaha s.a.v.s.
Bila bi šteta, da se ponašamo kao Arapi koji nisu htjeli da ostave navike svojih predaka i počnu praktikovati i slijediti islam. Ništa nije bez Allahove dozvole i volje i sve nam se dešava sa razlogom, moramo o svemu razmišljati, pa taman nam ne godilo. Vidimo da i ovdje IVZ zakazuje, iz razloga što se ne zna nositi sa promjenama, što nije spremna da izađe u narod, da okupi sve pristalice islama u BiH i da se dogovorimo da se nađe srednji put, koji je utemeljen na izvornoj praksi praktikovanja ove divne vjere. Sistemskim pristupom, prepoznavanjem razlika i njihovih razloga i korijenja, se može uz dobru volju i iskreni nijet, savladati svaka prepreka i razlika. Zaustavite naplaćivanje pokuđenih usluga, zaustavite novotarije, zaustavite cirkusanje po tekijama, prohodajte malo kao hazreti Omer r.a., da vidite šta se radi, zaustavite svađe među muslimanima u džematima, budite direktni i aktivni među nama, budite dio našeg tijela, a ne neki strani elemenat koji se institucijalizirao i udaljio od džemata, radi za platu, a ne za zadovoljstvo Uzvišenog Allaha. Ne dozvolite da se imam u svom džematu manje pita od džematlija koji daju 5 KM za održavanje džemata i tako smatraju da je džamija njihova. Povečajte sa pravim razlogom članarinu IVZ-a, da svi dajemo za nešto što znamo da će nam svima valjati, da to nije kao PDV, daješ, a ne znaš gdje ide i nikakve koristi od toga. Nemojte da muslimani plaćaju participacije za novotarije i za dženaze, gusul mejta, ukop, učenje novotarija na kaburima, dajte da muslimani plaćaju da imaju prave džemate, džamije u kojima su svi dobrodošli, da ne moraju novotarske koverte gurati po džepovima na dan ukopa dragog im mejta i to kada Munkir i Nekir dolaze da ga ispituju u kaburu. Recite hadis da Lejletul- kadr nije fiksno 27. noć, da smo to kao i sve drugo kopirali od Turaka, recite taj hadis Poslanika s.a.v.s. u kojem on savjetuje da se u zadnjih deset dana ramazana poveća ibadet, istigfar i da se najodabranija noć traži u neparnim noćima te zadnje destine, recite istinu, znam da znate više od mene, recite. Dajte da nas što više nauči učiti u Kur'anu, da se odmaknemo od površnog praktikovanja islama, da postanemo bolji insani, muslimani, mu'mini, da nas Allah s.w.t. zavoli i spusti bereket na nas, nakon svih ovih godina u kojima smo očigledno srdžbu izazvali, čim nas je ratovima i genocidima kažnjavao. Ja vjerujem da IVZ to može, ja se iskreno nadam i molim Allaha Uzvišenog da nam pomogne u ovim nastojanjima.
Tužno je da naš svijet voli više Halida Bešlića i zna sve njegove pjesme i o njemu, nego što zna o Halidu ibn Velidu, najvećem vojskovođi u islamu svih vremena, poznatom Sejfulahu, Allahovoj s.w.t. sablji. Tužno je da našem čovjeku važnije što Ribery uči fatihu i zna sve o njemu, a nije pročitao ni najmanju zbirku hadisa ili siru Poslanika s.a.v.s. ili nije pročitao ništa o Ebu Bekru, Omeru, Osmanu, Aliji r.a., liderima, ashabima, halifama, ljudinama, koji su za života zagarantovano zaradili džennet. Tužno je da je nekome SDA ispred sijase, ispred pravedne politike za sve građane koji žive na ovim prostorima. Tužno jeste, ali nije nepromijenjivo, ako se iskreno pokajemo i krenemo ponovo pravim putem. InšAllah!
Šarena dolma
Nakon što sam dao svoje skromno viđenje situacije sa SDA i IVZ, poslije ovih ramazanskih događaja u našem malom gradiću, imam još jednu temu da obradim, a tiče se ostatka političkih aktera u Visokom. Svjedoci smo raznih cirkuskih vještina kvazipolitičara, vjećnika, u našem malom mjestu. Više je i presmiješno i pretužno, oko čega se kod nas vode političke borbe, oko vode, vodovoda, smeća i to u 21. vijeku. Neophodno je napomenuti da je poražavajuće da se kod nas političke opcije bore za ove stvari, koje su više bile uređene prije više od 50 godina, nego danas, kako stvari stoje i poražavajuće da ljudi u 21. vijeku sami sebi vodu dovode, puteve čekaju od izbora do izbora, ali kada dođu izbori, otvore im se svi putevi, posebno im se organizuju koncerti i prijevozi na predizborne koncerte stranaka.
Raspravlja se o nekim reformama koje inicira SDA i to reforme na nešto što je SDA uredila godinama, odnosno nije uredila godinama i u pokušajima da se to reformira, SDA gazi sve redom i to iz opozicionih stranaka, kao da su one to ranije zaposjele i sada ih treba rastjerati zbog toga. Oni koji sebe vide u tim općinskim resorima, oni su grlati navijači vođa SDA, oni koji ne vole SDA, pa makar skinula zvijezde sa neba, oni ništa ne podržavaju, a oni koji objektivno gledaju na sve to, vide da se tu radi o uspostavljanju apsolutne vlasti i kontrole, koja je uvijek bila mač sa dvije oštrice. Jedna oštrica radi u korist mačevalaca, a druga oštrica je protivnička strana, koja se onda pregrupiše svim snagama, jer osjeti da ih SDA želi totalno izbrisati sa političke scene i iz budžetskih resora.
Ta šarena dolma, u kojoj je okolo formalna opozicija, a unutra sve opozicione stranke, nikako da shvate, da je očito došlo vrijeme, da SDA vlada ovim lokalnim prostorima duže vrijeme. Poslužit ću se pjesmom Nazifa Gljive da opišem ovo stanje za opoziciju, ovo je novo Visoko jednom shvatite, hej vi iz opozicije, u SDA idite, iditeeee.
Rekapitulacija opozicije. SDP, krajnji domet je nekoliko inicijativa, opaski, zahtjeva i grah na Ravnama. SBB, neka vrsta hibridne kombinacije SDA i SZBiH, na čelu sa omraženim bivšim UDBAšem i „šošonom“ Fahrom, to nije baš osuđeno na uspjeh. SZBiH, malo je reći da su propali kao kauč, i da šlepanje SDA pokazuje samo koliko je to zadnji korak do propasti ove stranke. Ako ima još koja, valjda bi je upamtio po nečemu, eto kakvo je stanje. Nekako čudno, ali bih volio da u gradu još imamo i HDZ, SDS, SNSD, pa da vidimo kako bi onda sve to izgledalo, da li bi se Bošnjaci ujedinili u toj konstelaciji ili ne bi, ali nemamo, jer su nam neke komšije otišle trbuhom za puškom, a neke za kruhom ili ‘ljebom.
Preporučujem ovim iz ostalih stranaka, da na vrijeme reagiraju, da sa interneta, sa stranice SDA, skinu brošuru o SDA historiji i planovima, nauče to napamet koliko mogu, da se prebace u SDA, da ako su druge nacionalnosti, direktno traže da ih kandiduje SDA za načelnika, jer poslije pokrivene žene, sljedeći potez SDA bi najbolje bilo da kandiduje za načelnika, Srbina ili Hrvata iz SDA koji je došao iz neke stranke nakon što je došao „političkoj teobi“. Hem bi mu učinili veliku uslugu i tako ga sigurno imali pod kontrolom, hem bi taj u narodu bio plaho interesantan, još ako dođe na iftar, pa poselami nane i dede, pa ispoštuje sve SDA procedure po raznim skupovima, pa ode na sela i zaigra kolo, selami sve redom, taj je idealan novi kandidat za načelnika u Visokom. Neka bude poslije Desnice, nova Ljevica za SDA.
Od Sebilja do parka
Zloupotreba graha i iftara u političke svrhe. To je stvar nijeta ovih stranaka, odnosno ljudi koji ih vode, da li nešto organiziraju iz namjere da nekoga nahrane ili da nekoga privole za izbore. Ja o političkim konotacijama graha ili iftarima neću da govorim, jer ne znam šta je u čijem srcu kao nijet bio za ovo, ali ću iznijeti svoje mišljenje, kako se ovo može drugačije gledati i organizirati.
Recimo, SDP napravi čorbali grah, malo rijeđi jer je dosta toplo ovih dana i predloži prema SDA, da uključi ovaj grah u planirani iftar. U to se uključe i ostale stranke, sa nekim artiklima i sponzorima i pozovu se svi sa općine Visoko, da dođu na taj iftar, bujrum svima, Bosancima, Bošnjacima- muslimanima, Srbima, Hrvatima, Romima, svim mogućim ostalim, iz drugih općina, sa drugih planeta, klingoncima, bujrum. Zamislite onda taj iftar, sve stranke uključene, hrane za sve ljude, ko posti ili ne posti, ko je gladan ili nije, ko je pun k'o brod ili go’ k'o lipa, od Sebilja do parka, kako zajedno sjede, jedu, smiju se, zbližavaju se postepeno. Ja da mogu, ja bih takav iftar napravio, ne jednom, već više puta u ramazanu i hrana i pomoć bi se dijelila ugroženim kategorijama na općini cijeli ramazan, tako bi se onda nastavilo i tokom cijele godine. Ramazan je odskočna daska za vjernike da budu bolji i dalje u godini, to je pravi smisao, nije samo ramazan kao raspust u školi, za odmora u postu i ibadetu, već u akciji na sebi i prema drugim, za vrijeme i poslije ramazana. Srećom, ima kod nas i takvih, koji se bave takvim radom u ramazanu. Zato, opet molim Allaha Uzvišenog da im primi trud i dobra djela i nagradi ih najboljom nagradom za njih, jer On zna šta je najbolje za svakog od nas.
Novotarije u vjeri i novotarije u politici, samo trebamo pročitati kako su se muslimani brinuli o vjeri i politici u doba ashaba, halifa, onih iz prvih generacija koji su dosljedno primjenjivali Kur'an i sunnet poslanika Muhammeda s.a.v.s., i vidjet ćemo koliko smo nepotrebnih novotarija uveli u ova dva segmenta života i koliko smo zastranili i zato nam je ‘vako. Kako bih ja samo volio da nam je bolje, drugačije, poštenije, ali eto nije, džaba je, sve dolazi po zasluzi, jer Uzvišeni Allah neće promijeniti stanje jednog naroda, dok sam narod ne promijeni stanje svijesti i djelovanja na bolje, sam od sebe, Gospodar je dao upute i nagrađuje ko ih ispravno slijedi i primjenjuje.
Pa bujrum, dragi moji sugrađani, uživajte u bošnjačkoj idili, nakon popisa, kada se Bošnjaci popnu na tron većinske nacije unutar BiH, sa svojih 26% teritorije. Od tada počinjemo lijepo živjeti, jer su nam trenutno dvije stvari najbitnije u životima, da reprezentacija ode u Brazil i da Bošnjaka ima najviše u BiH, na malom dijelu teritorije. Ako ovo dvoje uspijemo, onda nema dalje, to je to, promijenili smo svoje stanje napokon. Da li smo? Molim Uzvišenog Allaha da nam se smiluje i da nam da mudrosti, hrabrosti, da promijenimo naše stanje na bolje. Amin!
(Autor teksta: E.H)