Kao mlada i ambiciozna rukovodila je pravnim odjelom i imala je svakodnevne kontakte sa zaposlenim. Starosna i kadrovska struktura bila je loša, ali to su bili dugogodišnji radnici. Imala je, kaže, ljudski motiv koji je pokretao, a to je da sačuva firmu i njene zaposlenike.
– Svaki problem ima rješenje. Trebamo puno raditi, svoje znanje koristiti da pomognemo drugima, biti strpljivi i rezultat će doći. Odlučila sam pokušati sačuvati firmu, nisam imala jasnu viziju kako to uraditi, samo sam imala veliku želju i puno ljubavi da uspijemo. Naravno i hrabrosti zato što je ovo, ipak, muška branša; u kojoj se dešavaju najbrže evropske reforme. Ovo je grana privrede u kojoj je najskuplje radno mjesto vozača kamiona, jer jedan kamion košta od 100.000 do 150.000 KM. Nažalost, dugo vremena država nije prepoznavala značaj ovog privrednog segmenta, a mi smo se morali hvatati u koštac sa pravilima Evropske unije.
Direktorica Knezović se ne libi reći da je njena struka prilično različita od djelatnosti, te dodaje: „Vjerujem da su žene biloški predodređene da znaju organizovati posao. I to je najbitnija stvar biznisa, da znate na ključna mjesta postaviti kvalitetne ljude koji znaju više na drugim poljima upravljanja, a na menadžeru je da drži kormilo kao kapetan broda i kormilari posadom koju izabere.”
“Vođena idejom da spasi firmu u jednom kratkom periodu direktorica Knezović odlučila se i za „promjenu kursa plovidbe.“
„Naše analize su pokazale da trebamo obezbijediti dodatni izvor prihoda, jer transport je, nažalost, niskoakumulativna grana, sa velikim ulaznim troškovima i višemjesečnim rokovima naplate usluge. Nizom sretnih okolnosti, kako kaže, uspjela se povezati sa jednom slovenačkom kompanijom za koju je BTS počeo proizvoditi pletene stolice. Iako je ovaj lon-posao „cvjetao“ od 2004. do 2008. godine, nije bilo lako „natjerati“ vozače i zaposlene da nauče i pletu stolice. Ali, odlučna direktorica Knezović prihvatila se i ovog izazova, te pojašnjava:
– U momentu preuzimanja BTS-a imali smo 22 vozila, od toga 14 tradicionalnih i 8 Euro 1. I nijedno vozilo nije ispunjavalo uslove za CEMT i nije moglo u Evropu. Evropa nas nije čekala, morali smo zaraditi za dobre kamione i istovremeno vraćati naslijeđene dugove. Biznis sa stolicama nas je vratio u život i pomogao da BTS stane na noge. Kako u našem kompleksu raspolažemo sa oko 19.550m2 (otvorenog i zatvorenog) poslovnog prostora, uspjeli smo da sve naše slobodne kapacitete uposlimo ili izdamo u zakup raznim firmama. Sada je u našem kompleksu pet različitih firmi.
Direktorica sa ponosom ističe da je visočki BTS lider po broju penzionisanih (koji primaju penzije) u ZDK. Naš sanacioni Program imao je cilj da svakom radniku obezbijedimo ispunjavanje uvjeta za penziju uz isplatu otpremnine kroz: uplatu beneficiranog staža za vozače, prekvalifikacija za pletače, upošljavanje kod drugih poslodavaca kojima je zauzvrat dato korištenje poslovnih prostora bez kirija. Borila sam se za svakog radnika da ne ostane na ulici. Kaže: „Nije bilo lako željeti, sanjati, raditi, biti strpljiv, a još je teže bilo probuditi dobro u ljudima.”
“Nije bilo lako izdržati nelojalnu konkurenciju, ali i dobiti licencu BiH za međunarodni cestovni prijevoz tereta. Prošlost je iza, a sadašnjost broji 22 zaposlena, od toga 11 novih radnika, sa planiranjem daljeg zapošljavanja. Prošlost je i dug od 2 miliona KM. Prema javnim prihodima, nemaju duga niti jednu KM. Plate nisu velike, ali su redovne. Uz topli obrok, regres i povremene nagrade možemo biti zadovoljni. Za period od 2009. godine kaže da je najbolji u historiji preduzeća od momenta njegovog osnivanja. Kažu da od tada stalno investiraju. Kupili su četiri kamiona Mercedesa Euro 5, izgradili samouslužnu autopraonicu, kupili priključna vozila, investirali u opremu stanice tehničkog pregleda, investirali u benzinsku pumpu, u fiskalizaciju i u program umrežavanja svih dobitnih centara u firmi. Računa se da su u posljednjih pet godina investirali blizu milion KM, dijelom vlastitih sredstava dijelom kredita koji su već vraćeni ili se uredno servisiraju.
Stimulativnim načinom plaćanja radnika u njima se probudila motivacija za rad i takmičarski duh. „Unutar međunarodnog transporta situacija je teška, pokazatelji govore u FBiH da je u 2012. godini bilo preko 500 prijevoznika, u 2013. godinu se ušlo sa gotovo pola od tog broja. Mislim da i državno i federalno ministarstvo prometa i komunikacija uvode red koji je odavno bio potreban. S obzriom na to da se radi o grani saobraćaja koja je nezaobilazan faktor razvoja, koja je bila zanemarena, sigurna sam da ona zaslužuje pojačani nadzor jednako kao što je učinjeno sa stanicama tehničkog pregleda.
Onog trenutka kada su stavljene pod nadzor IPI-a, kada je nametnut cjenovnik, to je i dovedeno u red. Među prevoznicima je dugo vladao totalni haos, sada se predviđa stupanje na snagu i primjena Pravilnika o uvjetima međunaordnog cestovnog prijevoza, gdje se predviđaju konačno educirano osoblje od menadžerskog, dispečerskog do vozačkog kadra, što bi trebalo konačno da napravi red u ovoj branši. Ona iziskuje ogromne novce i ogromna ulaganja, prelazak granice i sve što prati međunarodne prijevoznike je kompleksno i zakonito, zato nam trebaju obrazovani, naravno, uz bogato iskustvo starosjedilaca u transportu, kaže direktorica BTS-a i dodaje:
„Od 2009. godine, svake godine povećavamo prihod, a u 2012. godini smo povećali prihod za 30 posto u odnosu na godinu ranije. Tako je u 2012. godini prihod bio 2,2 miliona KM, a dobit 20.000 KM, uz izdvojenu amortizaciju od 165.000 KM.”
Za ovu godinu je poslovni plan jednak prošlogodišnjem, o čemu direktorica BTS-a kaže:
„Prvo tromjesečje 2013. godine pokazuje stagnaciju, politička kriza najbrže pogađa privredu, ipak, recesija je prilika i šansa da predahnemo na tren i vidimo našu prednost, a to je čovjek-zaposlenik, jer upravo on utiče na ekonomsku efikasnost preduzeća kroz prodaju usluga, s jedne strane, i kroz troškove (platu), s druge strane. Raspored radnih mjesta, veza sa ostalim radnim mjestima i vrednovanje postignutih rezultata i organizaciona struktura koja je jednostavna, manje formalizirana, bez praznog hoda, dinamično okruženje – jednostavno odlučivanje i upravljanje.
Biznis plan za 2013. godinu postavljen je kao plan daljnjeg razvoja, ali i kao jedino moguć da pomiri interese profita i pristojnih plata kao posljedice rezultata rada. Ovo je plan borbe u cilju da se razumije i prihvati da se plata ne daje već zarađuje kao i da visina plate zavisi od nas samih – koliko hoćemo, ali koliko možemo i koliko smo spremni preuzeti rizik vlastite odgovornosti za osobni uspjeh ili neuspjeh na putu do profita.
“Transport je žila kucavica privrede svake države, grana koja je druga u lancu nakon proizvodnje ili trgovine i kao takva zaslužuje ozbiljnu pažnju, ističe direktorica Knezović i dodaje: „Za razliku od krutog i usporenog pravosuđa, zaposleni u državnom i federalnom ministarstvu transporta i komunikacija su jedna pozitivna bosanska priča. Oni se maksimalno trude da nam pomognu, jer znaju naše probleme. Iz ministartsva prometa i komunikacija puhnuli su neki novi topliji vjetrovi što je za svaku pohvalu, jer kroz njih gledamo državu jednako kao što naše vozače gledaju kao „male ambasadore BiH“ u svijetu.”
Poslovne Novine/Visoko.co.ba