Kako se u posljednje vrijeme vodi polemika o čistom zraku i zdravoj okolini, a kako nedostaju brojke koje daju sliku o tome šta se dešava prezentujem podatke koji mogu dovesti do zdravije okoline. Osvrt Almira Bečarevića, bivšeg direktora BH-Gasa novinska agencija Patria donosi u cjelosti
– Ovi podaci su zasnovani na podacima i matematici, a matematika može dati logiku šta uraditi. Ovo je skromni doprinos aktuelnoj temi jer ce okolina biti jos prljavija za gradjane.
PRIRODNI GAS:
U BiH je potrošnja gasa u 2005. godini iznosila cca. 380 mil. Sm3.
U BiH je potrošnja gasa u 2014. godini iznosila cca. 156 mil. Sm3.
U Kantonu Sarajevo je potrošnja prirodnog gasa iznosila:
2006. godina – cca 146 mil. Sm3
2011. godina – cca 150 mil. Sm3
2014. godina – cca 105 mil. Sm3
Kada znamo da prosječna potrošnja gasa jednog domaćinstava godišnje iznosi cca 1500-1700 kubika (Sm3) dodjemo do jednostavnog podatka da je cca. 30.000 domaćinstava prestalo da troši gas u Kantonu Sarajevo (Sarajevogas ima ukupno cca 70.000 potrošača).
Da budem precizniji, ako uzmemo da je dio industrijskih potrošača u Kantonu Sarajevo smanjio potrošnju gasa i kada uzmemo da su Toplane bile reducirane u isporuci gasa i da ostvaruju određene uštede u potrošnji, to se može konstatovati da je minimalno 20.000 domaćinstava prestalo trošiti gas u Kantonu Sarajevo.
Ovo ne znači da su sva domaćinstva poskidala mjerače protoka gasa već da su prešla na zamjenske energente. Svi zamjenski energenti niti približno nisu ekološki prihvatljivi kao gas.
REGISTROVANA MOTORNA VOZILA:
U BiH je, a prema podacima BIHAMK-a, u 2008. godini bilo registrovano ukupno 882.783 motornih vozila. U BiH je, a prema podacima BIHAMK-a, u 2014. godini bilo registrovano ukupno 921.643 motornih vozila. U Kantonu Sarajevo je, a prema podacima BIHAMK-a, u 2008. godini bilo registrovano ukupno 119.081 motornih vozila. U Kantonu Sarajevo je, a prema podacima BIHAMK-a, u 2014. godini bilo registrovano ukupno 130.025 motornih vozila.
Ovo znači da je u periodu 2008.-2014. godina registrovano u BiH vise za cca 40.000 motornih vozila, a u Kantonu Sarajevo vise za cca 11.000 motornih vozila. Sada necu ulaziti u strukturu vise registrovanih motornih vozila, ali svi znamo da se radi o otpadu sa evropskih cesta.
TERMOELEKTRANE U BIH:
Stepen iskorištenja TE u BiH iznosi cca od 21%-31%, a u EU se kreće do 41%. TE u BiH koriste ugalj sa učesćem sumpora u rasponu od 0,6% do 5,5%. Standard EU je korištenje sumpora do razine od 1% sumpora u uglju. EU je usvojila propis da neće uvoziti el. energiju od proizvođača el. energije koji proizvode istu sa učešćem sumpora u uglju vise od 1%.
Na području Evropske unije na snazi je BAT princip (“best available technologies”), po kome se u konkretnom slučaju električna energija mora proizvoditi iz postrojenja koja su danas najbolje raspoložive tehnologije.
Na tržište EU neće biti moguće plasirati električnu energiju koja ne zadovoljava standarde okolinske i energetske efikasnosti. Sa aspekta zaštite okoline može se samo pretpostaviti koliko novca će trebati uložiti u revitalizaciju postojećih postrojenja ili u izgradnju novih da bi zadovoljili BAT princip odnosno, ponavljam, da bi imali zdravu okolinu, ali i da bi otvorili vrata EU. Za primjer, Crna Gora mora uloziti 1 milijardu KM za zaštitu čovjekove okoline, a proglasila se ekološkom državom.
Na kraju, imamo da je cca. 20.000 domaćinstava u Kantonu Sarajevo prestalo trošiti prirodni gas, da je registrovano novih cca. 11.000 motornih vozila u KS, te da imamo TE koje ne zadovoljavaju ni minimum standarda EU (iste se mogu revitalizovati ili izgraditi nove zamjenske blokove). Na kraju ove matematike dolazi logika:
– SMANJITE CIJENU GASA JER ĆE U IDUćOJ GODINI CIJENA RUSKOG GASA IZNOSITI 0,27 FENINGA, A U BIH JE TRENUTNO CIJENA GASA, SA PDV-OM, 0,84 FENINGA. Tri puta skuplje.
– OGRANIČITI UPOTREBU MOTORNIH VOZILA I POSTROŽITI TEHNIČKE PREGLEDE VOZILA. NASTOJATI IZBACITI IZ UPOTREBE EVROPSKO VOZNO SMEĆE.
– TERMOELEKTRANE, POD HITNO, DOVESTI U FUNKCIJU BAT PRINCIPA I DOVESTI IH U EKOLOSKI PRIHVATLJIVE OKVIRE.