U cilju smanjenja upotrebe fosilnih goriva u drumskom teretnom saobraćaju, švedske vlasti planiraju da autoputeve u toj zemlji opreme električnom mrežom iz koje će kamioni dobijati struju za kretanje.
Australijanci su još davno patentirali izraz “drumski voz” kojim se služe da opišu šlepere koji za sobom vuku nekoliko prikolica kroz bespuća tog kontinenta.
U švedskoj interpretaciji “drumski voz” označava kamion koji se, slično elektrifikovanim vozovima, kreće uz pomoć struje iz električne mreže.
Ova skandinavska zemlja nedavno je pokrenula projekat “električnog autoputa” inspirisan električnim lokomotivama i trolejbusima.
Prva eksperimentalna dionica dužine 2 km opremljena električnom mrežom otvorena je krajem juna u blizini grada Gävle u centralnom dijelu države, u sradnji švedske vlade i privatnog sektora.
U izgradnji je korištena tehnologija koju je razvio Simens, dok je Scania obezbijedila test-vozila, kamione G 360 4×2 sa hibridnim pogonom. Sistem je zamišljen tako da se kamion kreće na struju na dionicama autoputa na kojima postoji električna mreža, dok će se na ostalim saobraćajnicama vozila kretati kao klasični hibridi – uz pomoć konvencionalnog motora sa unutrašnjim sagorjevanjem, elektromotora i pogonskih baterija.
Svi testni kamioni zadovoljavaju Euro6 standard i koriste biogorivo kada se ne voze na struju. Motor sa unutrašnjim sagorjevanjem ima zapreminu od 9 litara i razvija 360 ks, dok elektromotor proizvodi 130 kW i 1.050 Nm maksimalnog obrtnog momenta. U kompaniji Scania, koja je jedan od partnera u projektu kažu da je ovo važan korak u postizanju dugoročnog cilja, a to je izbacivanje iz drumskog saobraćaja u Švedskoj vozila koja za pogon koriste fosilna goriva.