Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Kako se svjetski gradovi bore sa zagađenim zrakom – Dišite manje… ili zabranite auta

Kada je gust oblak smoga pokrio London prošle sedmice stručnjaci su upozoravali na moguće zdravstvene probleme. Savjet koji su stanovnici ovog grada dobili ukratko je bio – Dišite manje!

U međuvremenu, kada je Pariz pretrpio sličnu epizodu zagađenja – najgoru u posljednjih deset godina – zvaničnici su krenuli u akciju. Omogućen je besplatan javni prevoz, te je ograničen broj automobila na cestama uvođenjem pravila par – nepar.

Gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo pridružila se zvaničnicima iz Madrida, Atine i Meksika, te najavila da će do 2025. u potpunosti zabraniti dizel vozila na cestama. Dizel je veliki zagađivač, stvara daleko najveće količine opasnih dušikovih dioksida i sitnih čestica, a može izazvati i rak i srčani udar.

Unatoč velikim zdravstvenim problemima koje izaziva, vlade širom Evrope ponudile su poticaj vozačima koji potiču korištenje dizela uz pretpostavku da izaziva manje posljedice na globalno zagrijavanje.

Liječnici protiv dizela, skupina formirana prošle sedmice kako bi pozvala na strožije mjere, kažu kako nacionalna kriza i gradonačelnik Londona Sadiq Khan moraju brzo djelovati kako bi zaštili zdravlje Britanaca. „Ako želite napraviti nešto što će učinkovito trovati ljudska pluća, najbolja stvar za to je čađ dizela“, rekao je Jonathan Grigg, konsultant pedijatar u Royal London bolnici i profesor istraživanja učinaka zagađenja na djecu u Queen Mary Sveučilištu u Londonu. „Moramo zagađenje i otrovne čestice dizela što prije iskorjeniti“.

Prošle sedmice predstavljen je novi sistem za upozoravanje na zagađenje zraka na autobuskim stanicama i stanicama podzemne željeznice. Gradonačelnik Londona je najavio udvostručenje sredstava za borbu protiv zagađenja. Od 2017. godine planira se uvođenje strožijih pravila za teretna vozila. Ali on nema zakonske ovlasti za pokretanje zabrana, pa je zatražio od vlade da poduzme hitne mjere.

Gradovi širom svijeta suočavaju se sa ovim problemom. Neki su uveli agresivnije mjere, ali sve u svemu, njihovo iskustvo pokazuje da povećana briga o kvaliteti zraka djeluje i da spašava živote.

Berlin je iznimka u priči o dizel katastrofi koja je zahvatila veći dio Evrope. Tamo su instalirani filteri na autobusima i kamionima za smeće, te nametnuta teška pravila za teretna vozila. Stopa korištenja automobila, koja je ionako najniža u Evropi, pala je u posljednjih deset godina. Javni prevoz je učinkovit i jednostavan za korištenje, a dva sata koštaju samo €2.70.

Kao rezultat toga razine najmanjih, najopasnijih čestica pala je za 70% za samo tri godine, kaže Axel Friedrich, bivši šef saobraćaja i komunikacija u federalnoj ageniciji okoliša i savjetnik vlade i interesnim skupinama. Sa druge strane, ekolozi traže i strožije kontrole vozila na granicama.

Kraków ima najgori zrak u Poljskoj – jednoj od najzagađenijih zemalja u Evropi. Svake zime gusti dim dopire iz dimnjaka, te smog pokrije grad. Nakon duge pravne borbe, grad sada kreće naprijed sa zabranom spaljivanja ugljena za grijanje domova.

I New York pogađa sistem grijanja. Nakon što su analize pokazale da 1% domaćinstava koristi najprljavije vrste ulja za loženje, vlada pravi postepene zabrane njihovoh korištenja. „Ove mjere su već zaslužne za očuvanje stotinu života svake godine.  To je samo jedan dio strategije za poboljšanje njujorškog zraka, u koji se ubraja i smanjenje emisije stakleničkih gasova od 80% do 2050. godine“, kaže Mark Chambers, direktor gradonačelnikovog ureda za održivi razvoj. „Kvaliteta zraka je jedna od onih stvari koje moraš rješavati sistemski“, kaže. „Moraš stvarno biti pažljiv i sagledati sve izvore zagađenja i rješavati ih kako god misliš da možeš.“

Los Angeles, američki grad u kojem je kultura automobila dostigla vrhunac, također je u problemu sa zagađenim zrakom, ali je vidljiv napredak u borbi protiv njega.  „Napravili smo nevjerovatan napredak, možemo vidjeti planine u Los Angelesu, što mnogi od nas, kad smo bili mlađi, nisu mogli“, rekao je Joe Lyou, predsjednik kalifornijske Koalicije za čist zrak. 1960-ih i 1970-ih godina zrak je toliko bio zagađen da se uopšte nije moglo izaći iz kuće.

Dramatično poboljšanje je rezultat najstrože regulacije kvalitete zraka u Americi. Inspektori provjeravaju čak i police u trgovinama u kojima se prodaju boje koje su zabranjenje, jer njihova upotreba doprinosi natanku smoga. Desetljeća regulacije su američke automobile napravili 99% čistijim nego što su bili prije 40 godina.

Čak i Kina, za čiji krvoločni zrak Svjetska zdravstvena organizacija kaže je od 2012. godine usmrtio više od milion ljudi, počela je da se suočava sa svojom krizom. Peking koristi ograničenja broja automobila, a planira ih i potpuno zabraniti kada je zrak loš. Što je još važnije, Vlada je, pokrenuta bijesom javnosti, uložila milijarde dolara u vjetar i solarnu energiju, te postaje najveći svjetski investitor  obnovljivih izvora energije.

Indija, čiji je zrak možda i gori od kineskog, bila je manje agresivna. Vlada premijera Narendra Modija krivi Kongresnu partiju, koja je vladala prije njega, te ostavila ove probleme. No, unatoč obećanjima da će početi čišćenje zraka i smanjenje zagađenosti, to se još uvijek nije desilo.

Prošli mjesec 20 miliona stanovnika Delhija suočilo se sa najgorim zagađenjem zraka u posljednjih 17 godina, navodi Centar za nauku i okoliš. Zvaničnici su obustavili sve građevinske radove i zatvorili elektrane. Kao znak da je Delhi počeo da se suočava sa problemom, ako ne da ga rješava, na tri dana je bilo zatvoreno 1.800 škola, kada je razina čestica skočila 28 puta više od dozvoljene.

Teheran je uradio istu stvar kada je teški oblak smoga ubio 412 osoba u 23 dana. U Iranu se zapravo nalazi grad koji je trenutno na vrhu liste najzagađenijih gradova sa razinom PM2.5s. To je grad Zabol koji se nalazi u blizini granice sa Afganistanom.

Kakav je osjećaj živjeti u grad u kojem vam nije muka od zraka? „Lijepo je“, kaže uz smijeh Friedrich uz smijeh, dodajući da je njegova četvrt u Berlinu jedna od najčistijih. „Zrak nam je kao na selu.“

visoko.ba/federalna.ba

Proudly powered by WordPress